Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, May 26, 2011

krisis ekonomi poket tak berisi

Assalamualaikum

entri sebelum ni aku ada cerita pasal bermulanya fasa untuk kita berubah akibat daripada tekanan dalam kehidupan. berubah kepada keadaan dahulu kala. merangkak kembali ke alam purba. aku tak tahu kenapa aku rasa yang hidup sekarang makin lama makin tertekan. lebih-lebih lagi bila kena berdepan dengan cabaran untuk menyediakan suatu jaminan untuk masa depan. bila tulis pasal masa depan, memang kita tak dapat nak ramal apa yang akan berlaku pada diri kita. entah sampai bila hidup, jadi apa kita untuk tahun-tahun akan datang hanya Allah yang tahu. tapi tu tak bermakna kita kena duduk goyang kaki. lepas tu cakap "entah apa la nak jadi aku ni" dan persoalan tu biasanya berlalu macam tu ja tanpa sebarang tindakan nak berubah.


memang agak tertekan bila tengok keadaan sekarang. dulu aku tak rasa sangat benda ni. tapi bila dah lepas alam belajar baru aku tahu nak cari makan bukan senang. nak cari untuk perut sendiri pun payah ni kan pulak cari untuk perut lain. tambah-tambah yang dah ada family. memang susah.

dulu waktu sekolah aku bukan pikir susah payah abah aku kerja cari duit. yang aku tahu celik mata pergi sekolah lepas tu cakap "abah, nak duit'" sambil sengeh-sengeh. sekarang ni nak spend duit untuk diri sendiri pun payah. huhu.

sekarang ni ramai orang yang alami krisis poket tak berisi. tensen. sangat sangat tensen. tambah-tambah lagi bagi mereka yang sedang sedaya upaya menceburkan diri dalam alam pekerjaan. tekanan amat kuat dari orang keliling.


bagi pencari kerja yang tegar kat luar sana aku pasti korang mesti berada dalam keadaan gundah gulana, jiwa bergelora dan berasa agak kecewa dengan tindakan kerajaan yang membekukan pengambilan kerja di sektor awam. keputusan yang agak mengecewakan ribuan hati. ada yang rasa give up bila keadaan macam ni berlaku. aku faham perasaan korang. 

walau apa pun kita tak seharusnya putus asa. teruslah cuba cari rezeki. usaha sedaya mungkin. dan yang penting tawakallah kepada Allah. insyaAllah. aku berdoa semoga jalan untuk kita semua mendapat rezeki dipermudahkan amin.. ^^

p/s: jalan itu pasti ada

No comments :

Post a Comment