Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, December 17, 2015

nasib kita berbeza-beza. bertabahlah.



Assalamualaikum

Selamat pagi yang sejuk tak berapa nak sejuk. Dalam keadaan cuaca yang tidak menentu ni adalah sesuatu yang sangat normal kalau hingus kita meleleh dan batuk pulak berkahak-kahak. Haktuih. Ludah jauh-jauh. Dan akhirnya terpalit jugak kat diri sendiri. Huhu.

Hai gadis-gadis comel yang sedang mengesat hingus dihujung tudung. Ala la la. Nape berhingus tu? Nangis ke? Meh sini meh. Peluk skrin kuat-kuat. Huhuhu. Dan holla kepada encik-encik hemsem sekalian. Yang sentiasa nampak kool and steady. Tapi hakikatnya mati hati menanggung derita tak siapa yang peduli. Eceh.

Well. Aku tahu tak ada orang yang tak ditimpa musibah. Tak ada orang yang tak ditimpa rasa susah. Mustahil tak ada. Sebab Tuhan dah bagitahu awal-awal, bahawa sesungguhnya setiap anak Adam itu pasti akan diuji dan setiap ujian yang diberi itu adalah berkadaran dengan kudrat masing-masing.

https://www.google.com/imgres?imgurl=http://favim.com/orig/201102/25/Favim.com-1836.jpg&imgrefurl=http://favim.com/image/1836/&h=342&w=500&tbnid=KNKXZkQxHpzkGM:&docid=0sExP0Er6cxKGM&ei=rCFyVtHUCMiUuQS3l7HwBA&tbm=isch&ved=0ahUKEwjR2rOS8OHJAhVISo4KHbdLDE4QMwgdKAAwAA

Sometimes korang akan rasa dunia sangat tak adil bukan? Kenapa aku perlu bersusah payah merempuh segala onak dan duri dalam mencari cinta tapi kenapa Cik Ta boleh hidup bahagia. Heh. Tetibe.

Jawapan dia mudah je. Nasib kita berbeza. Nasib kita sesekali tak akan sama. Apa yang penting adalah macam mana korang nak sattle setiap apa yang korang lalui dengan penuh rasa tenang dan hikmah. Jangan putus harapan untuk terus berdoa. Allah dah bagitahu mintaklah pertolongan dariNya dengan sabar dan solat. Jadi marilah kita bersabar dan konsisten menunaikan solat. Yakinlah Allah akan bukak jalan mudah bagi kita.

Sambil-sambil korang baca entri ni korang pasang la lagu Maher Zain. InsyaAllah. Aku bet mesti korang akan feeling habeh bila baca entri aku kali ni.

Apa?
Tak ada feel?
Huhuhu. Ye. Aku tahu. Siapa la aku ni nak bagi nasihat kat orang.
Masalah sendiri pun tak sattle-sattle. Kohkoh.

Okei la. Aku nak kurek hidung jap.




Tuesday, December 8, 2015

kembali ke jalan yang benar


Assalamualaikum.

Selamat pagi. Makan roti hirup milo sambil buat blog. Sambil mengadap luar rumah. Didepan rumah ada sebatang sungai. Tak jauh. Cuma 30 meter saja jaraknya. Tak jauh kan? Yang menampakkan ia jauh hanya  kerana kawasannya berbukit sedikit. Apa ada disungai itu? Aku sendiri pun tak tahu. Dan tak pernah nak ambik tahu. Walhal ia betul-betul ada didepan rumah aku.

Kembali ke jalan yang benar.
Jalan yang lurus.
Jalan yang diberkati.
Jalan yang diredhai.

Orang cakap makin tua makin kena taubat. Makin kena banyakkan ibadat. Dan cita-cita  aku nak kembali menjadi hambaNya. Kembali kepada fitrah kejadian aku yang sebenarnya. Aku jadi mscsm ni sebab dah tua? Kalau korang kata aku tua, memang tak la. aku muda okei. Haha. Salah satu nikmat Tuhan bila Dia bagi aku muka muda. Alhamdulillah.


Banyak sangat nikmat yang Tuhan bagi pada aku. Aku aa kenderaan yang boleh bawak aku pergi kerja. Aku ada tempat tinggal. Aku ada suami yang kerja buat kapal. Aku ada baby yang tengah duk menjerit-jerit sebab aku tak dukung dia. Ada jiran yang selalu bagi makanan. Tapi aku asyik lupa nak pulangkan pinggan dia sampai hari ni. Aku ada famili aku. Aku ada famili mentua. Aku jugak ada boss yang super kool and steady. Aku jugak ada kucing yang tiba-tiba datang tumpang nak beranak kat rumahni. Aku ada semuanya. Diri aku dan semua sekeliling aku.

Alhamdulillah.

Cumanaya aku sangat bercita-cita untuk kembali ke pangkal jalan Allah. Jalan itu ada. kadang-kadang sebagai manusia aku lupa dan lalai kepadaNya.

Kalau kita tak cuba lihat apa yang ada kat depan sampai bila-bila kita tetap akan berada di tempat yang sama. macam sungai tadi. Ada dekat je dengan rumah. Terdetik hati nak pergi  tapi rasa macam tak perlu lagi.

Semoga segalanya dipermudahkan.
Amin.