Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, June 9, 2014

perasaan bila akad nikah


Assalamualaikum

Selamat petang. Dan macam biasa aku pening. Huhu. Hai gadis-gadis comel yang bertambah comel tatkala memakai baju kahwin. Ada ropol-ropol gitu. Dan holla hemsem-hemsem yang nampak tegap bila korang memakai baju melayu. Pakai samping. Touch up sikit bulu hidung bagi rata. Bubuh bedak baby kat muka. Lepas tu pandang cermin dan tarik nafas perlahan-lahan, dalam-dalam sambil tersengeh lalu berkata, “alhamdulillah. Lepas ni tak payah basuh baju dah.”

Okei. Dah get ready. Telephone bakal isteri jap.
Awak saya on the way ni. Famili saya datang tak ramai. 4biji kereta je. Sebiji kete dalam 3orang.

Fuhhh. Aku lega. Tak ramai bermakna tak banyak mata yang akan jadi saksi nikah nanti. Tak ramai juga bermakna taklah aku rasa malu sangat jap lagi. Tapi sebenarnya tidak. Bukan 4bijik. Tapi berbiji-biji. Huuuu. Hoih. Dia bagi ayat penyedap hati je rupanya.


***

Perasaan bila nak akad nikah.

Korang pernah pergi interview? Orang yang tak prepare apa-apa tetibe kena attend interview. Tak buat ulang kaji. Lepas tu orang keliling expect korang boleh pass dengan jayanya. Sekaligus dapat mengharumkan nama keluarga, nama penduduk kampung, nama saudara mara. Sebab orang keliling ingat korang dah get ready and prepare kow-kow. Padahal hakikat sebenarnya korang asyik tidur je. Bila dah nak interview gelabah biawak. Lepas tu ada pulak candidate yang provoke konon dorang hebat. Hahaha. Macam tulah perasaan aku bila akad nikah. Yang nak akad pihak lelaki. Tapi perasaan kalutnya macam aku yang nak kena berjabat tangan dengan tok kadi. Hukhuk.

Kamu tahu kenapa aku gelabah?

Time dah nak menikah tu dan dan pulak dayang-dayang pengiring aku tanya. “wei, ko dah hafal ke?” pengantin perempuan pun kena hafal-hafal jugak ke. Huuuu. Sobs. Nak nangis dah ni. Tok kadi dah ada kat ruang depan. Mana sempat ak bukak buku apa bagai. Aku nangis jugak kang. Huhu. And then nasib baik adik dan adik ipar aku ada. Dia pujuk-pujuk dan cakap everything will be alright. Aku lega sekejap. Sekejap ok. sekejap.

Pengantin lelaki dah ready. Tepuk-tepuk bahu sikit. Bagi semangat dan aura.

Aku terima nikahnya..

Sah! Sah! Sah!

***


Perasaan bila dah nikah.

Perasaan dia lain. Tak reti nak cakap macam mana. Orang yang rasa je tahu. Dan orang yang hadap je yang faham akan perasaan itu. Dan last sekali aku bet kebanyakan daripada korang mesti akan cakap macam ni, ini rupanya suami aku. Betul tak? tak betul? Lantaklah. Janji dah nikah. Haha. 


Alhamdulillah.




2 comments :

  1. A'ah, seronoknyer org pmpuan dlm bab majlis kawin ni, sekali sumor idup katakan, xmcm org laki sbab org laki bole 4kali sumor idup.. hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhu. hoih. boleh beperang kalau macam tu.

      Delete