Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, July 11, 2012

Dalam dua tengah tiga


Assalamualaikum

Selamat pagi yang mendung. Best kalau dapat layan mata. Tapi sangat tak best sebab time ni time kerja. Hai girls yang sangat jujur bila bercinta dan hello boys yang selalu ambik kesempatan terhadap kejujuran itu. Wah. Ayat sangat tak boleh blah nampaknya.

Hari tu aku tengok cerita Tamil. Cerita tentang isteri yang miskin tak ada cagaran untuk buat pinjaman. Cagaran dia hanya kejujuran. Itu je yang dia ada. Tapi malang buat perempuan tu sebab dia tak dapat nak buktikan kejujuran yang dia ada.

Dia pergi dengan membawa kejujuran yang tak mampu untuk dia buktikan walaupun kejujuran itu sebenarnya ada. Tapi dah tak dapat nak bagi bukti nak buat macam mana kan? Haih.


Jujur.

Susah kita nak tahu orang tu jujur atau tidak. Jujur tak boleh dibuktikan dengan kata-kata. Dan kalau pun korang nak buktikan dengan kata-kata tak akan ada orang yang nak percaya.

Jujur itu adik-beradik dengan ikhlas. Anak-beranak dengan tulus. Setali-sepusat dengan lurus hati. Jujur tak mungkin datang tanpa rasa tanggungjawab. Mana boleh. Korang tak bertanggungjawab jadi macam mana korang boleh jadi seorang yang jujur.

Allah.
Nangis.  

Kusangka aur di tanah seberang
Rupanya tebu tumbuh di busut
Disangka jujur hati orang
Rupanya muslihat mencapai maksud




No comments :

Post a Comment