Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, February 19, 2013

bila dah terkena baru nak ingat tuhan



Assalamualaikum

Selamat petang hari sabtu. Hari sabtu kalau dapat jalan-jalan dengan orang yang tercinta mesti best kan? Eceh. sikit-sikit cinta. Macam la hidup kat dunia ni tujuan utama nak bercinta. Haih. Hai gadis-gadis comel yang sedang mencari arah tuju hidup dan hello kepada hemsem-hemsem boy yang sedang menimba ilmu agar mampu membimbing surihati korang menuju keredhaan Illahi.

Dalam hidup ni semua orang tahu nak seronok je. Kalau boleh tak nak susah. Nak happy. Nak gembira. Nak bahagia. Semuanya nak. Lebih-lebih lagi dengan orang yang kita sayang. Tapi hakikatnya kita lupa. Asal usul kejadian kita. Kenapa kita diciptakan. Kenapa kita ditempatkan disini. Rasa seronok dan khayalan tu dah buat kita jadi lalai dengan tujuan asal kejadian dan penciptaan kita.

Aku pun tak terkecuali dari benda tu. Sangat penipulah kalau aku kata aku tak fikir tentang benda yang seronok dan best-best kat bumi yang fana ni. Bila dah besar yang tak berapa nak besar ni, aku selalu terfikir dan berfikir. Aku ni nak jadi apa sebenarnya. Lawyer? Dokter? Majestrit? Oh. Pehlish. Bukan itu yang aku mahu. Jiwa aku kosong kot. Nak nak pulak time aku muda mudi. Belia remaja. Even aku bukan tergolong dalam golongan yang social. Aku bukan minah rayap tapi suka terperap kat rumah. Aku jugak bukan minah lepak. Apatah lagi minah rempit mahupun geng bohsia. Itu bukan ketegori aku.

Waktu tu aku suka sangat baca tentang hal yang boleh bagi aku ilmu. Ekonomi. Dunia. Semasa. Politik. Semua aku tahu. Tanya je semua aku boleh jawab. Aku tak pandang buku-buku agama ni. Apatah lagi lagu nasyid. Serius. Aku tak layan langsung nasyid. Bila dengar jiwa aku rasa nak memberontak. Aku hanya dekatkan diri aku bila time nak solat dan mengaji ja. Lain daripada tu out. Huehue. 


Sampailah suatu hari tu Allah telah bagi aku sesuatu yang cash. Hahah. Hambik kamu mardiana. Kerek sangat. Lupa dengan kuasa Allah. Lama gila kot aku mengalami fasa kemeroyanan yang tinggi. Tapi aku berlagak kool. Konon tak ada apa-apa masalah. Waktu tu aku fikir, kenapa kawan-kawan aku tak jadi macam aku? Haih. Ini tidak adil. Aku mengalami penyeksaan batin yang nyata. Huahua.

Aku kenal tentang buku-buku agama ni bukan waktu aku tengah meroyan. Tapi kebetulan time tu mama aku suruh kerja. Asyik membesarkan badan je. Apa kejadah pulak. Income tak masuk. Buat pehabeh beras. Tak kira lah kerja apa pun. And then waktu tengah meronda mama aku nampak ada job kosong kat kedai buku. Arggghhh! Hati aku memberontak. Tapi aku tak tunjuk. Tak mahu kerja kat situ. Ditakdirkan Allah dari situlah aku mula kenal apa itu ilmu agama. Huehue. Jahiliyah sungguh aku kan?

Bermula dari situ baru aku sedar tentang tujuan utama hidup. Bukan hendak memenuhi tuntutan hidup kita sebagai manusia tapi hakikatnya adalah lebih daripada itu. Untuk memenuhi kehendak kita sebagai hamba kepada yang Maha Pencipta.

Terlalu panjang dan tragis perjalanan hidup aku. Hingga saat ini, dugaan masih ada dan masih berlaku. Aku redha dengan takdir dan ketentuan Illahi. Kerana Dia lebih mengetahui tentang sesuatu yang terbaik buat hambaNya. 

Allahu Akhbar.




No comments :

Post a Comment