Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, August 23, 2012

tips : macam mana nak ajar anak membaca awal usia


Assalamualaikum

Selamat malam. Malam yang sangat sakan orang tengok tv. Nak nak pulak malam raya. Memang banyak la rancangan tv yang dilonggok untuk tatapan mata sekalian. Aku pulak duk mengadap lappy sementara ada tenet. Nanti lepas raya ni tenet dah tak dak. Wuuuu.

Ok. Aku bawak korang terus ke main point. Tips macam mana nak jadikan anak korang bijak membaca macam sang kancil. Ya anak-anak, harapnya korang nanti jadi bijak macam kancil dan janganlah jadi terlebih bijak macam buaya darat.

Tips dia mudah. Bila korang beranak, baby dalam lingkungan 3bulan korang dah boleh ajar dorang kenal huruf. Guna flash card yang ada ABC tu. Sehari tunjuk dua atau tiga huruf dah memadai. Waktu ni otak baby tengah berkembang kenal benda keliling dia. Lepas tu upgradekan lagi, ajar mengeja pulak. InsyaAllah masa umur 3 tahun dia dah boleh membaca dengan baik. Mungkin korang nampak macam baby tu tak tahu apa-apa. Nampak macam mata baby tu tengok boleh tembus dinding kot. Tapi sebenarnya baby tu tengah berpikir kejadah apa la yang mak dia kasik tengok. Wakaka. Serius tak tipu. Baby akan kumpul semua maklumat dalam otak dia.


Teruja tak? Kalau teruja silalah beranak sekarang. Haha. Oh. Aku terbayang sungguh comel baby tu belajar huruf yang bakal aku bagi tengok nanti. Wah. Budget macam nak beranak dah aku ni. Padahal kawen pun belum. Wuuuu lagi.

Aku dapat tips ni waktu aku tengok cerita menda ntah kat TV3. Cerita tentang anak-anak. Hasilnya anak kepada orang yang diinterview tu boleh baca paper masa umur 3tahun. Seronot kan mak dia?




No comments :

Post a Comment