Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, August 15, 2012

inovatif dan kreatif : berfikir dengan bijak macam mana nak ngorat anak orang


Assalamualaikum.

Wah. Tajuk langsung lari dari isi kot. Ekeke.

Selamat malam yang tak sudah-sudah. Asal malam je buat blog. Asal buat blog je ucap selamat malam. hoho. Ok. Aku nak bercerita tentang inovasi. Ada la jugak faedah daripada duk merapu taip ntah apa-apa kan? Cewah.

Ntah bila ntah aku pun dah tak ingat, aku pergi seminar inovasi kat Ipoh. Jujurnya sebelum tu aku memang tak paham langsung kejadah apa la inovasi yang tempat kerja aku nak sangat staff-staff dia buat. Dah la bagi explanation tak jelas. Berbelit-belit. Sangat stress okei. Macam biasa asal inovasi je mesti dalam otak terpikir benda canggih yang memerlukan kajian dan penyelidikan yang tinggi. Aku pun terpikir sama macam tu jugak. Dan hasil daripada seminar tu semua yang aku bayangkan sebelum ni meleset.

Inovasi maksudnya lebih kurang macam ni: menghasilkan sesuatu lain daripada kebiasaan dalam bentuk yang kreatif. Tak perlu modal besar. Tak perlu kos mahal-mahal. Kalau banyak duit baguslah. Hoho. 


Contoh inovasi mudah:
Pakai kasut sebelah kanan merah, sebelah kiri biru. [harian]
Buah tembikai buat bentuk petak. [makanan]
Dalam ofis bergerak pakai kasut rollerblade. Wah. Hebat kau. [kerja]

Macam mana nak hasilkan sesuatu yang inovatif lagi kreatif?
Otak kena pikir lain dari yang lain. Dan macam biasa stigma masyarakat la yang menyebabkan kita tak boleh nak hasilkan benda yang kreatif. Takut kena label sebagai gila. Let say, korang pakai kasut sebelah merah dan sebelah biru. Warna terang gila pulak tu. dan of course orang keliling akan pandang macam korang dah buat kesalahan besar kepada seisi dunia dan alam. Padahal korang tak buat apa pun. Just pakai kasut lain-lain. Tak ada hal. Bukan berdosa. Tapi metaliti orang keliling buat korang rasa macam ntah apa-apa kan? Nak nak pulak kalau terikat dengan peraturan. Itu tak boleh. Ini tak boleh. Apa pun tak boleh. Hoh.

Oleh itu marilah kita jadi makhluk Tuhan yang kreatif. Sia-sia je Tuhan bagi otak tapi tak nak guna. Duk pikir pasal awek yang hendak diburu je apa ke hal. Sekali sekala cuba la pikir lain daripada lain sikit. Cuba pikir cara kreatif macam mana nak pikat hati mentua. Hah. Baru kelas. 




2 comments :

  1. Slm cik mar. Tumpang lalu sini dan dh follow. Mohon share ye. Jemput ke
    miszwati88.blogspot.com
    T kasih (:

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam sis. thank you sebab follow. nanti saya buat review blog sis sebab sudi follow blog saya. hihu.

      Delete