Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, January 30, 2011

forgive and forget : oh! maaf saya lupa nak maafkan kamu

hey! ingat senang ke nak memaafkan lepas tu nak pulak melupakan? orang yang betul-betul berjiwa kental dan berhati suci nurani ja yang mampu buat macam tu. aku tak ada tips atau petua nenek yang mampu aku kongsikan terutamanya dalam bab melupakan tu. aku tak tahu macam mana nak lupakan sesuatu benda yang pernah singgah dalam fikiran aku melainkan kalau aku hilang ingatan baru lah boleh melupakan. 


ada pendapat bagi tahu kalau kita nak forgive and forget ni kita kena luahkan apa yang kita rasakan tu pada orang yang kita percaya. kalau luahkan pada orang yang tak percaya tu maknanya memang cari masalah lah tu. dah la ada masalah lepas tu cari lagi masalah. tak ke bermasalah kalau macam tu. okei. berbalik kepada topik. bila kita luahkan, kita ceritakan situasi dan keadaan sebenar yang melanda diri dan pemikiran kita. luahkan apa yang terbuku dalam hati okei. kalau rasa-rasa tak boleh nak ceritakan kat orang yang anda kenal cuba-cuba lah bercerita pada strangers. ada setengah orang dia suka bercerita kepada orang yang dia tak kenal. cerita melalui chatting ke apa asalkan dia tak kenal dan kompem tak jumpa orang tu. sebab dia rasa lebih selamat berbanding dengan kawan sendiri yang boleh makan kawan bila diaorang "lapar". anda fahamkan maksud "lapar" tu apa? bagus. tak pun kalau rasa memang tak boleh blah sangat dengan apa yang ditanggung serahkan pada yang pakar. jumpa lah mana-mana orang agak-agak pakar dalam masalah anda tu. kalau masalah cinta cuba tanya dr.love. kalau masalah jiwa cuba tanya dr.psychiatric. tapi jalan terbaik mengadulah kepada Tuhan sebab Dia Maha Mendengar, Maha Mengasihani, Maha Penyayang lagi Maha Berkuasa. bagi aku itulah tempat terbaik untuk kita mengadu. tapi biasalah, manusia bila susah je baru ingat Tuhan. senang sikit lupa diri. tak gitu? [uhuh]. (--)" 

"cedey woo bila dikhianati" wuhuhu~

p/s : aku paling tak faham bila aku lupa akan sesuatu perkara atau barang lepas tu boleh pulak orang tanya "benda macam tu pun kamu boleh lupa ke? macam mana boleh lupa??". erk! dah nama pun lupa dah tentu lah aku akan lupa. aku serius memang tak boleh jawab persoalan macam tu. paling tak tahan bila orang tanya "benda macam tu pun tak boleh ingat ke? kenapa tak ingat?". eerrmm, encik-encik dan puan-puan, dah aku tak ingat macam mana aku nak terangkan pulak kan. atau adakah aku perlu berikan keterangan secara saintifik macam mana aku boleh lupa dengan menyertakan fakta dan bukti-bukti yang kukuh lagi nyata. aku pun tak faham.

No comments :

Post a Comment