Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, January 28, 2011

tafsiran mimpi : apa yang perlu kita tahu

mimpi. aku mimpi apa malam tadi aku pun tak ingat dah dan aku tak sempat nak fikir apa yang aku mimpi. terjaga ja dari tidur aku terus bersiap-siap pergi kerja dan tak sempat nak ingat apa yang aku mimpi. biasanya aku memang tak pernah terfikir pun nak berfikir tentang mimpi yang aku alami melainkan mimpi tu benar-benar weird. kalau mimpi tu agak-agak mengganggu pemikiran aku barulah aku akan fikir tentang mimpi tu dengan begitu serius dan komited. 


mimpi kalau tak silap aku adalah berdasarkan kepada tiga perkara utama. mimpi yang diilhamkan oleh Allah [mimpi baik-baik], mimpi sebab otak letih dan mimpi dari syaitan. kalau silap tolong betulkan ya. aku tak pandai nak bercerita pasal mimpi dan tafsir pasal mimpi ni. sebab ilmu tak penuh didada lagi. ada mimpi yang menjadi petunjuk kepada sesuatu perkara dan ada juga mimpi yang tidak mempunyai apa-apa makna. yang penting kat sini jangan terlalu taksub dengan mimpi yang akhirnya boleh memesongkan akidah kita.


aku tak ada petua untuk tafsir mimpi. cuma apa yang aku ingat pesanan seorang ustaz. menurut beliau amalan paling mudah untuk umat islam mendapatkan makna disebalik apa yang dimimpikannya adalah anda boleh letakkan tafsir Al-Quran di sebelah tempat anda tidur. bila anda terjaga anda terus buka lebaran tafsir tu dan tunjukkan jari anda dimana-mana bahagian ayat. lepas itu buka mata. kat mana jari kita tunjuk maka itulah makna bagi mimpi kita. itu amalan paling mudah menurut beliau. tapi sebelum tidur tu anda disarankan untuk tidur mengikut adab lah ya. macam biasa ambil air sembahyang sebelum tidur, tidur mengadap kiblat, mengiring sebelah kanan dan baca doa. insyaAllah anda boleh tidur dengan aman. 


walau apa pun, apa saja mimpi yang kita alami pada aku baiklah kiranya kita sandarkan kepada Allah. kalau mimpi baik, alhamdulillah dan kalau mimpi tak best sila lah berlindung kepada Allah. ^^

No comments :

Post a Comment