Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, August 13, 2014

rindu zaman dahulu : jalan sambil heret cangkul


Assalamualaikum

Selamat petang sekali lagi. Yeay. Orang keliling semua pakat bersembang jadi aku ambik kesempatan ini dengan update entri seterusnya. Disebabkan kerinduan aku pada zaman yang sangat lagend semakin menjadi-jadi aku mohon maaf sebab mungkin aku akan kerap update tentang zaman kecik-kecik aku dahulu. Huhu.

Dulu-dulu aku tak ingat dalam lingkungan umur berapa, aku suka main pasir. Rumah abah dan mama aku rumah teres. Jadi peluang dan kebarangkalian untuk aku main pasir sangat tipis. Dah rumah keliling jalan tar, celah mana pulak nak datang pasir. Selalunya kalau nak main pasir sangat, aku akan tunggu lepas hujan. Tunggu tanah kering. Sebab waktu tu hujan akan bawak sekali pasir berlonggok depan rumah. Time tu sangat teruja tengok pasir menimbun. Padahal tak banyak mana pun. Ada lah dalam segemgam dua. Huhu. Tu pun dah syok sangat dah.


Balik kampung abah adalah yang sangat ditunggu-tunggu. Sebab rumah arwah tok keliling pasir. Pasir putih halus macam pasir pantai. Rumah arwah tok dekat pantai. Dekat tak dekat jugaklah. Kalau berjalan kaki nak ke pantai mahu merembes peluh hingga buku lali pun belum tentu sampai.

Sampai rumah arwah tok, pagi sampai ke petang aku ada satu tabiat. Jalan sambil heret cangkul. Sebabnya cangkul tu akan meninggalkan kesan ala-ala macam jalan gitu. Ntah apa yang syok sangat pun ntah. Lepas tu heret cangkul pun ada sebab lain. Rumah arwah tok aku dulu tak ada tandas. Ada bilik air ja. Tandas jauh. Kat kebun sawit. Jadi nak cepat disamping dengan perasaan takut nak pergi jauh-jauh kami adik-beradik biasanya akan heret cangkul dan cari port yang sesuai dan terlindung. Tapi biasanya tak jauh dari rumah. Agak-agak boleh melepaskan hajat sambil dapat tengok mama memasak boleh dikira dah berada dalam zone selamat dah. Sebab belakang rumah arwah tok semak samun. Mama pulak cakap ada harimau. Huhu.

Okei. Takat tu je. bai. Oh. Rindu zaman dahulu.




2 comments :

  1. berudu.. maapkn aku, huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kecik-kecik dulu selalu jugak letak berudu atas darat. T_T

      Delete