Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, August 24, 2014

my love story. how i met my suami.


Jap. Jap. Nak pebetul tempat duduk bagi elok-elok.
Kaki lipat siap-siap bagi bersila atas kerusi.
Dada bagi rapat kat meja. Dalam keadaan santai. Indah. Permai.
Tarik napas panjang-panjang. Dalam-dalam.

Assalamualaikum

Selamat pagi yang orang semua tengah berpuasa. Masuk bulan ramadhan lagi. Ramadhan kali ke4 sebagai seorang blogger. Dan ramadhan sebagai isteri untuk kali yang pertama. Eh. Segan nak cerita. Tapi nak cerita jugaklah walaupun segan.

Macam biasa bulan ramadhan adalah antara bulan yang dinantikan. Sebab bulan ramadhan ada banyak hikmah. Bulan puasa ni korang boleh berdoa banyak-banyak. Dulu aku berpuasa dan berbuka sambil mengadap dinding. Sebab aku ni dendang perantau. Tiap-tiap tahun duk mengadap dinding. Sambil pasrah aku berdoa agar puasa akan datang, dinding yang aku selalu mengadap itu akan bertukar jadi orang. Orang yang hemsem. Kalau tak hemsem kacak pun tak apa.

Alhamdulillah.

Dinding dah jadi orang sungguh. Orang betul-betul. Bukan orang tipu-tipu. Bukan orang yang dilukis kat dinding. Mahu pun orang yang dilekat kat dinding. Bukan. Tidak. Nehi. Orang ini adalah penyelamat yang telah tiba dari masa depan. Berkat bulan ramadhan barangkali. Haih. Makin malu nak cerita. Tapi nak cerita jugak walaupun rasa malu-malu. Huhu.


Macam mana aku jumpa jodoh aku?

Hobi aku buat kapal. Aku ambik kertas kecik-kecik warna warni, aku lipat-lipat jadi kapal. Aku ambik plastik balut gula-gula entah siapa punya, aku lipat jadi kapal. Apa saja benda yang boleh aku lipat, aku akan berusaha buat sampai jadi kapal. Lepas tu aku susun-susun kapal yang ada. Waktu tu memang banyak gila kapal kertas aku buat. Dengan penuh kusyuk, tawaduk, konsisten dan istiqomah. Barang ada saja masa yang terluang nescaya akan terbentuklah kapal-kapal kertas. Sampai orang tegur. Kamu ni tak ada kerja lain dah ke? Huhu. Aku sengeh.

Lepas tu aku ada satu tabiat. Kampung sebelah abah aku dekat dengan laut. Segari nama diberi. Kalau balik kampung mesti akan lalu satu tempat membina kapal. Dan tabiat aku, tiap kali lalu situ mesti aku akan pandang ke arah satu bangunan buat kapal dan tiap kali itulah akan terdetik sesuatu dalam hati aku. Suatu hari nanti aku mesti akan ke sini. Detik hati aku. Tapi pergi ke situ untuk tujuan apa aku sendiri pun tak tahu. Haha. Padahal aku bukan minat kapal pun. Aku minat kapal kertas je. Kapal besi-besi ni memang tak layan. Apatah lagi kapal selam. Mahupun kapal terbang. Oh pehlish.


Mula-mula aku tak tahu pun suami aku tu kerja apa. Hari jadi dia pun aku reka je. Nasib baik hampir tepat. Hahaha. Lepas tu my mom tanya dia kerja apa and at that time barulah aku tahu dia kerja dengan kapal.

“Awak, ni la tempat kerja saya” beliau tunjuk ke arah bangunan dan tempat buat kapal.

Aku pandang dia. Aku pandang tempat kerja dia.
Aku pandang dia lagi. Aku pandang tempat kerja dia banyak kali.

Eh. Ni tempat yang aku selalu tengok tiap kali aku balik kampung. Bangunan yang aku selalu bercita-cita nak pergi tengok sejak dulu lagi. Wuhuhu. Tak sangka pulak suami aku ada dalam tu rupanya selama ini. Dan tak sangka hobi suka lipat kertas jadi kapal, last-last kahwin dengan orang buat kapal. Allah. Malu. 

Okei. Cerita jodoh aku memang tak menarik macam cerita Dena Bahrin punya cerita cinta. Aku ni biasa je. Aku jugak berdoa semoga pewaris kecomelan aku pulak akan tiba. Huahua. Tetibe. 

Okei guys.
Selamat malam.



4 comments :

  1. xde pn crite btemu jodoh, wek.

    adoi mcm kbetulan sama la pulak kje. cma aku kat pasir gudang, lg marine, lg heavy, lg engineering dn lagi bsar kapal dia..hehe.
    klu xsalah rmai pkerja yg kat lumut tu cri pngalaman kat psir gudag dulu bru keje kat lumut.
    sntiasa brjeket denim dn brsafety boot 700rgt..huhu.

    keje penat tapi masyuk!



    ReplyDelete
  2. tambah sikit lg.. hehe.

    pd pngalaman aku bcampur ngan kkawan, kbanyakkn laki yg keje mcm ni jenis tahan sabar, cool, menten smart, relek jek bpikir, murah senyum dn xsombong.

    jd hargailah suami tu, hehe.

    ReplyDelete