Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, August 18, 2014

jangan makan perasa makanan banyak-banyak


Assalamualaikum

Selamat tengahari. Mata mengantuk pada tahap gaban. Tak tahu nak cakap macam mana tapi aku nak pesan, jangan makan makanan yang banyak perencah. I mean yang bubuh bahan perasa yang akan membuatkan makanan korang jadi sedap, enak lemak berkrim disukai dan digilai ramai.

Sebab apa?
Sebab tak baik untuk kesihatan.
Jangan makan perasa makanan banyak-banyak.


Antara tanda-tanda korang dah makan makanan yang ada bahan perasa ni, korang akan rasa dahaga. Tekak kering. Tapi kering dia bukan biasa-biasa. Bukan macam kita dahaga sebab berlari 1000km. Dan bukan dahaga macam dahagakan kasih sayang juga. Bukan macam tu. Dahaga dia rasa macam tekak korang perit, kering dan agak kesat. Rasa tak selesa.

Lepas tu korang akan rasa mengantuk tahap dewa naga tujuh bebola drangon ball Z. Aku rasa Bulma memasak untuk Bezita pun tak bubuh bahan perasa sebanyak yang ada kat kedai-kedai. Kehebatan bahan perasa di kedai-kedai sangat menakjubkan.

Side efek lain pun ada jugak. Tapi korang pandai-pandailah search kat internet. Jalan terbaik adalah dengan masak sendiri. Terbaik dan selamat. Bersih suci murni hendaknya. Walaupun tak pandai masak tapi cuba pelan-pelan kayuh. Walaupun tak ada masa tapi cuba apa yang sempat dan terdaya. 

Huhu.




2 comments :