Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, November 30, 2011

misteri diri sendiri


Assalamualaikum

Setiap apa yang berlaku adalah sesuatu yang misteri. Termasuklah apa yang berlaku pada anda sekarang. Sekarang, sebelum dan yang akan datang.  

Aku selalu terpikir dan berpikir. Pencemaran bunyi. Tak kira la bunyi kereta ke, kilang ke atau apa-apa je, mesti akan mengganggu orang sekeliling. Tapi sekarang ni aku bukan nak tulis karangan tentang pencemaran bunyi. Aku cuma nak tulis tentang apa yang berlaku kat diri kita.

Dalam badan kita berlaku macam-macam proses. Darah mengalir, udara keluar masuk, makanan dihadam, zat diangkut, jantung berdegup, macam-macam lagi la. Semuanya berlaku secara serentak dan semuanya berlaku tanpa henti. Kalau terhenti maka alamatnya kita mati. Ibarat kilang pulak badan kita ni.

Apa yang buat aku rasa misteri bila setiap benda yang berlaku tu seolah-olah badan kita tak mengalami apa-apa proses pun. Tak dengar pun bunyi darah mengalir menderu-deru, tak dengar pun bunyi jantung berdegup dup dap dup dap, tak dengar pun bunyi nafas dihembus dilepas [bukan berdengkur ya]. tak dengar pun bunyi makanan dihadam diproses lalu menjadi tinja [oh sopannya ayat]. Misteri kan ciptaan Tuhan?


Korang faham tak apa aku nak sampaikan? Tak faham? Ok bye.

p/s: Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akhbar

No comments :

Post a Comment