Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, November 14, 2011

jatuh cinta


Assalamualaikum

Hai kepada semua rakyat jelata yang mencintai diri ini. [uwek]

Aku dah lama tak buat apa-apa entri yang panjang berjela-jela. Otak aku agak sakit bila terpaksa pikir tentang banyak benda. Sebenarnya aku tak tahu mukadimah apa yang harus aku pakai untuk entri kali ni. Entri ni adalah entri tentang cinta. Nampak macam jiwang semacam je kan. Tapi korang jangan nak tipu diri sendiri dan jangan nak tipu orang lain yang korang tak pernah ada rasa cinta. Ewah. Ok.

Apa itu cinta? Semua orang tahu tentang cinta. Nak tahu tentang cinta korang tak payah pergi sekolah and score A +++ untuk korang punya exam, tak payah belajar tinggi-tinggi sampai rasa gayat, tak payah pegang jawatan hebat untuk tahu tentang apa itu cinta.


Tapi bila tanya apa itu cinta sure most of us susah nak discribe dengan lebih lanjut tentang cinta. Dan kalau dapat discribe pun bukan korang dapat terangkan dengan sepenuhnya. Oleh itu dapat disimpulkan yang korang punya rasa cinta itu adalah sebuah cinta yang sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata. Ececeh. Ah makin jiwang pulak.

Macam mana nak dapat cinta yang sempurna. Korang tahu tak cinta sempurna tu cinta macam mana? Ada give and take? Saling memahami? Hormat antara korang? Atau korang ada jawapan yang lain? Ok. Kat sini aku nak tulis tentang tiga benda yang korang kena tahu dan korang perlu ambik tahu dan korang memang kena tahu bila korang dah jatuh cinta. Tak kira lah dah jatuh cinta, belum jatuh cinta atau akan bercinta sekali pun korang kena pegang kepada tiga benda ni : akal, agama, akhlak.

Aku ni bukan hebat sangat kalau cerita tentang cinta. Sebab aku ni bukan doctor love apatah lagi nak selesaikan masalah cinta orang, tapi aku cuba nak bagitahu apa yang aku tahu. Secara umumnya la kan, kalau la korang nak bercinta cintan cintun, korang kena tahu benda asas dalam percintaan. Walaupun nama dia asas tapi benda ni la yang akan mengukuhkan lagi cinta korang. Macam belajar matematik la jugakkan. Korang kena tahu basic tambah darab tolak bahagi. Bila korang dah expert benda-benda macam tu jadi korang boleh explore and belajar benda lain dengan lebih details. Macam tu jugak dengan cinta ni. Korang kena pastikan tiga benda tadi which mean akal, agama, akhlak tadi tu jadi asas kepada cinta korang.

Macam mana nak guna asas tu bila bercinta? Okei girls and boys jom aku bawak korang berenang-renang menyusuri ke alam percintaan yang best lagi mengasyikkan. Bila korang bercinta korang kena ibaratkan yang korang sebenarnya sedang membina sebuah rumah.

Oyeay, bila korang nak bina rumah untuk partner korang dah tentu la kalau boleh korang nak bagi rumah yang selesa untuk suri honey bunny korang duduk kan? Dah tentu la korang nak bakal baby korang hidup dengan sempurna kan? Oleh itu korang mesti akan pilih rumah yang baik, bagus lagi best untuk dorang. nak beli rumah idaman tu korang kena ada duit yang cukup. Nak nak pulak kalau korang nak beli rumah banglo dah tentu la korang perlukan duit yang berlebih-lebih banyaknya. Oleh itu duit menjadi asas kepada korang untuk beli or bina rumah idaman korang tu.

So macam tu la jugak dengan cinta. Kalau korang nak jadikan cinta korang tu bahagia sempurna bersama dengan pasangan korang, korang kena ada asas ya. Dan asas itu adalah tiga perkara yang aku ceritakan sebelum ni akal, agama, akhlak. Kukuhnya sumber ekonomi dan kewangan korang maka bolehlah korang beli rumah ala-ala banglo untuk suri honey bunny tinggal bersama korang, macam tu jugak dengan cinta bila kukuhnya tiga asas tadi maka boleh lah korang melayari bahtera cinta korang dengan gembira. Ya dengan gembira dan sangat gembira.


siapa yang tak nak gembira dan bahagia kan?

ok guys, hopefully benda ni sikit sebanyak dapat bantu korang la ya. aku sebenarnya ada beberapa siri sambungan untuk entri ni. untuk entri akan datang akan akan cerita lebih lanjut tentang cinta yang bahagia.  ya sangat-sangat bahagia. harap-harap aku tak bermalas-malasan macam sebelum ni.


No comments :

Post a Comment