Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, October 7, 2011

tambah rezeki : apa yang perlu kita buat


Assalamualaikum

hello to all readers.

kembali muncul selepas beberapa hari aku menghilangkan diri.

sempena hari jumaat yang mulia ni aku nak bagi satu tips aka petua macam mana nak tambah rezeki. bercakap pasal rezeki semua orang nak tambah rezeki masing-masing. daripada yang susah nak jadi senang. daripada senang nak jadi lagi senang. daripada miskin nak jadi kaya. lepas tu daripada kaya nak jadi lagi kaya maha raya. ok. tips yang aku bagi ni tak ada kena mengena langsung dengan skim cepat kaya atau skim kaya cepat. langsung tak ada. semuanya ditanggung halal lagi suci.

tak akan ada orang kat dunia ni tak nak tambah rezeki dan tak akan ada orang kat dunia ni nak jadi susah. melainkan kalau susah tu memang korang yang cari sendiri.


apa yang korang perlu buat kalau nak tambah rezeki

jawapan dia senang je. salah satu yang korang boleh buat adalah doa untuk mak ayah kita. bukan susah mana pun nak berdoa untuk mak ayah kita. tak kira lah mak ayah masih hidup atau sudah tiada apa yang penting jangan putus sedekah doa/al-fatihah untuk orang tua kita.

mak ayah insan yang paling mulia dalam hidup kita. tak ada mak ayah, kita tak ada kat dunia ni. dorang dah besarkan kita jadi dah jadi tanggungjawab kita untuk mendoakan untuk mak ayah kita.

Berdasarkan Hadith Nabi :
“Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari”

tapi biasanya kita ni berdoa bila kita susah je. bila susah baru nak ingat Tuhan. bila senang jangan kata nak ingat mak ayah, nak ingat Tuhan pun payah. bila dah susah baru ingat kat Tuhan baru ingat kat mak ayah. bila susah baru cari Tuhan baru cari mak ayah. kita tak akan cari kawan sebab kawan sendiri pun tak nak tolong kita bila kita susah. kawan makan kawan banyak la.

korang kena ingat jugak rezeki yang korang dapat atau yang akan korang dapat tu bukan semata-mata dalam bentuk duit je. kalau dapat kesihatan yang baik, kerja dimudahkan, atau apa saja benda yang menyenangkan kita tu semua dah kira rezeki tu. jadi korang kena betulkan mind set korang awal-awal. sebab ada setengah daripada kita bila cakap rezeki ja dalam otak dah siap-siap set yang rezeki tu berbentuk duit. asal cakap pasal duit rasa macam tu je bentuk rezeki yang kita dapat. padahal rezeki tu ada dalam banyak bentuk.

lagi satu, selain daripada doa, korang jugak kena berusaha. berusaha macam mana nak buat rezeki korang tu bertambah. jangan asyik tadah tangan berdoa tanpa usaha untuk dapatkan apa yang kita nak tu. berusaha cari yang halal.

anyway aku doakan semoga korang dan diri aku sendiri dimurahkan rezeki masing-masing. insyaAllah. ^^


cari galah kayu di hutan
singgah menetak cendana gaharu
minta doa mudah-mudahan
boleh rezeki datang selalu


p/s: kawen pun rezeki jugak
credit isuhangat

No comments :

Post a Comment