Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, October 18, 2011

Kelahiran yang tidak dianggap


Assalamualaikum

Tadi baca dalam paper tentang mak budak kerat-kerat baby dia. Mak budak yang berumur 16 tahun. Mak budak yang mentah yang masih bersekolah. Banyak orang marah dengan situasi tersebut. Banyak orang melahirkan rasa kesal dan banyak orang mencerca mak budak tersebut. kangroo pun sayangkan anak. Apatah lagi manusia tak sepatutnya buat macam tu. Tu belum lagi bab mak budak buang baby merata-rata tempat. Campak ikut dan je. Mungkin dorang ingat dorang beranakkan anak labi-labi kot yang boleh survive sendiri bila celik bijik mata.  


Ada orang tanya macam mana seorang mak sanggup bunuh anak sendiri? Tak ada perasaankah dorang?

biasanya perasaan kasih kat baby tu tak ada sebab kehadirannya bukanlah suatu kelahiran yang dorang harapkan. Tambah pulak bila ia berlaku secara tidak halal dan lelaki pulak nak lepas tangan jadi secara otomatik perasaan kasih kat anak tu akan hilang sebab dorang akan rasa yang anak tu adalah bebanan. Tu sebabnya dorang sanggup buang anak selain daripada nak tutup rasa malu takut kantoi dengan orang ramai.

Benda ni sangat berbeza dengan orang yang dah benikah. Orang nikah dah tentu nak anak dan bila dorang nak anak secara otomatik akan lahir naluri kasih dan sayang kat anak tersebut. Sebabnya kehadiran baby tersebut adalah sebuah kehadiran yang memang dinanti.

kadang-kadang aku tak setuju dengan cara sesetengah orang yang suka mencerca membabi buta and tak reti-reti nak bagi support. Orang selalu cakap yang orang buang baby ni adalah orang yang buat hubungan sebelum nikah secara suka sama suka [berlapik sungguh ayat aku]. dalam bahasa mudahnya gatai tak bertempat sangat. Tapi korang kena ingat, baby tak sah taraf ni jugak boleh berlaku sebab mungkin girl  tu kena rogol, mungkin kena paksa atau mungkin mangsa sumbang mahram. Kita jangan terus tuding jari dan label yang dia tu jahat. Periksa dulu. Bukan ke tu lebih baik.


Jadi kesimpulannya, for girls jaga diri sendiri molek-molek. bersiap siaga dan prepare apa yang patot. nanti bila dah jadi macam ni tak ada siapa yang nak pedulikkan korang hatta project partner korang sekalipun. Orang sekeliling tak akan tolong. Tolong cerca bolehlah. dan kepada korang yang rasa korang adalah seorang lelaki, tolonglah jadi lelaki yang betul-betul lelaki.


p/s: takut


No comments :

Post a Comment