Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, October 13, 2011

membela nasib yang tak dibela


Assalamualaikum

hello to all readers. selamat petang yang hampir nak menjengah ke senja.

agak sedih bila dapat tahu akan ada sekelompok manusia yang terpaksa meneruskan kehidupan dalam keadaan yang agak sukar bilamana rezeki yang dorang dapat selama ini terhenti secara tiba-tiba. aku tak dapat bayangkan macam mana dorang nak hadapi benda-benda macam ni. lebih-lebih lagi bila ada tanggungjawab yang perlu dorang tunaikan. lebih-lebih lagi bila ada perut lain yang perlu dorang isi. 

aku sedih tapi aku tak mampu buat apa-apa. dan aku bertambah sedih sebab aku rasa golongan macam ni tak ada siapa yang peduli tak ada siapa yang nak bela. adakah sebab dorang ni hanya orang biasa-biasa yang bukan siapa-siapa?

kadang-kadang orang yang sedia ada kita tambah-tambahkan ia sampai jadi orang ada-ada hingga kita lupakan orang biasa-biasa yang tak ada apa-apa menjadi lebih papa lebih derita. 

kenapa benda ini berlaku? untuk menjaga kepentingan? jika ya, golongan ini tak pentingkah sampai perlunya untuk dorang diasingkan dan disingkirkan?

ya. aku akui rezeki semua Allah sudah tentukan. tapi perlukah orang yang lebih bernasib baik, mampu dan berkuasa menyerah bulat-bulat sambil tidak buat apa usaha untuk jadikan kehidupan golongan kurang bernasib baik menjadi lebih baik dan berkata "nak buat macam mana. rezeki dorang sampai takat tu je"

bukankah setiap manusia tu perlu menolong antara satu sama lain dan bukankah lebih baik kalau setiap rezeki yang kita dapat tu dikongsi bersama?




p/s: berdoa agar dibukakan jalan yang lebih baik untuk kita semua


No comments :

Post a Comment