Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, October 25, 2011

nasib baik makcik adalah makcik


Assalamualaikum

Selamat malam guys.

Kadang-kadang bila kita cuba buat baik dengan orang, orang tu belum tentu akan buat baik dengan kita balik. Macam aku pagi tadi, aku dan partner kehulu-hilir aku cuba tolong dua orang makcik ni and then tak pasal-pasal kitorang kena marah pulak. Kemarahan makcik tu membuatkan kitorang terpana, terkedu and berfikir sekejap “perlu ke makcik marah-marah kami?”. Oh makcik, nasib baik makcik adalah makcik dan sangat bernasib baiklah waktu tu perut kami dah kenyang. Kalau perut lapar biasanya otak mempunyai kadar ketidakstabilan yang tinggi.

Niat kitorang nak tolong tapi kami tahu disebabkan kami ni macam budak hingusan maka makcik tak berapa nak percaya dengan kredibiliti kami bila jawab soalan makcik. Disebabkan itu makcik sanggup dengan bersusah payah telepon orang yang memang terang-terang bagi jawapan yang tak tepat dengan soalan yang makcik ajukan. Kami tahu tapi kami buat tak tahu sebab makcik tak kan percaya dengan apa yang kami bagitahu.

Kitorang anggap yang makcik tu ada masalah kat rumah yang belum setel-setel lagi. Disebabkan banyak masalah maka emosi makcik tu tak berapa nak stabil dan dia terbawa-bawa sampai keluar rumah.

Anyway, kesimpulannya kat sini kalau korang berpeluang jadi orang tua maka janganlah jadi orang tua yang tunjuk pandai pada orang muda. Dan kepada yang rasa muda pulak, hormat dan jangan melenting tak tentu pasal dengan orang yang lebih tua. Hormat dan tegur dengan cara yang baik. ^^



p/s: tak sempurna

No comments :

Post a Comment