Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, March 24, 2011

Kejayaan dari sebuah kegagalan



Assalamualaikum
Semalam result SPM 2010 keluar. Macam biasa semua berdebar-debar rasa macam nak terkeluar jantung tunggu result masing-masing. Macam abah aku, beliau lagi tekanan kalau result SPM drop teruk. Jadi pengetua bukan senang. Kalau result teruk kene jawap dengan PPD. Lepas tu mesti sekolah-sekolah lain pandang serong punya lah. Macam orang-orang pandai, mana mau nya diaorang nak kawan dengan budak tak pandai. Macam tu lah jugak sekolah. Kalau ada subjek yang dapat result teruk cikgu-cikgu pulak kena jawab, kenapa student dorang dapat macam tu. Dulu waktu aku sekolah aku selalu fikir “result aku, suka hati aku lah nak dapat berapa. Dah aku tak boleh pass nak buat macam mana”. Adik aku jadi cikgu. Dia cakap bila student dia fail ia bagaikan satu malapetaka bagi dia. Sebabnya dia kene jawab dengan pengetua kenapa boleh fail. Pengetua hentam cikgu, cikgu hentam student, student hentam??

Kepada yang berjaya tahniah. Kepada yang kurang berjaya jangan putus asa ya. Aku tak nafi nak buang rasa kecewa tu bukan senang. Tambah-tambah kalau kita ni harapan mak ayah, lepas tu kawan-kawan pulak semua dapat result best-best. Memang tekanan. 

“bodoh sangat ke aku ni?”

“kenapa aku dapat macam ni?”


Persoalan macam tu mesti akan bermain kat kotak fikiran kita kan. Malu usah cakap lah. Rasa tak ada kepala. Aku pernah rasa benda macam ni. tapi aku sangat bertuah sebab mama and abah bagi support kat aku. Wake up okei. Bersedih boleh tapi jangan asyik sedih ja tapi tak buat apa-apa. SPM bukan penentu masa depan korang sebenarnya. Kalau gagal SPM bukan bermakna korang tak boleh hidup. Tapi biasanya bila kita gagal dapat result yang kita nak mesti kita rasa macam  ntah apa-apa je. 

“oh! Nak jadi apa aku ni?, nak kerja kilang ke?, dengan result macam ni layak ke aku kerja?”. 

Macam-macam lah kita fikir. Rasa macam orang pandang hina pun ada. 

Nak kembali semangat kepada keadaan asal tu memang ambil masa, dan pada masa yang sama sementara nak tunggu semangat korang tu pulih korang fikirlah tindakan yang seterusnya yang patut korang ambil. Jangan duduk, menangis, menangis, merintih dan terus merintih. Peluang tu masih ada. Ada hikmah semua itu berlaku okei.  


Aku sarankan korang jangan fikir perkara yang dah lepas, jangan fikir perkara yang dah berlaku sebab bagi aku kalau korang fikir berat-berat sampai menyakitkan otak korang tak akan dapat putarkan masa kepada masa silam. Benda tak akan kembali kepada keadaan asal. Kalau korang asyik fikir tentang kegagalan yang sedang korang hadapi result korang tak akan berubah. Tak akan! Tak akan! So bangkitlah. 

Pergilah merintih waktu sembahyang. Menangis lah puas-puas. Zaman aku rasa semua ni dah lepas. 10 tahun lepas. Aku macam biasa tak nak tulis panjang-panjang. Jadi untuk entri akan datang aku nak bagi tips khusus untuk insan yang kurang berjaya. Ya, kurang berjaya macam aku yang akhirnya kini berjaya [berjaya ke? Eheh]

No comments :

Post a Comment