Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, March 22, 2011

ada apa dengan facebook


Facebook atau dalam bahasa Melayunya mukabuka. Ada apa dengan facebook? Tak ada apa-apa pun. pada aku facebook hanya tempat orang jumpa orang yang kadang-kadang memusnahkan orang. Facebook banyak menghubungkan hubungan dan menghapuskan hubungan. 

Facebook jadi medan cari kawan lama. Kawan yang kadang-kadang berpuluh tahun terpisah last-last jumpa dalam facebook. Kalau tak berubah frame muka untung la kawan lama dapat cam, tapi kalau muka yang dulu nampak huduh lagi comot, bila jumpa dalam facebook tengok-tengok sikit punya cun sikit punya hensem. Dulu kecil-kecil hingus meleleh tak sudah-sudah. Muka selebet je ke sekolah. Bila dah jumpa sekali pandang hot kalah artis. lisa surihani pun boleh balik saja kot. [tapi lisa sangat cun pada mata aku]. Mesti kita teruja kan. Ada juga yang ada friend list berderet beratus-ratus orang. Macam aku jugak. Ada yang aku kenal ada yang aku langsung tak kenal. Tapi hanya beberapa kerat je yang aku contact. Tak sampai sepuluh orang kot. Aku lebih suka memerhati ja. 


Facebook jadi tempat sang pencinta jumpa cinta lama. Ada orang secara tak sengaja jumpa ex masing-masing dalam facebook. Kalau masing-masing single itu tak jadi masalah, dan perkara yang jadi masalah bila masing-masing dah berstatus double dan triple [anak]. Perkara ini memang akan jadi trouble. Aku tak mahu ulas panjang-panjang tentang masalah ex jumpa ex yang akhirnya menerbitkan hubungan cinta haram lagi terlarang. Dah terlalu banyak didedahkan. Syaitan ada dimana-mana. Selagi dia boleh goda kita selagi itu dia akan buat termasuklah guna facebook. 


facebook ni tak kenal usia. Sepupu aku yang umur 9 tahun tu pun ada facebook. Ntah apa benda yang diaorang buat dengan facebook pada usia macam tu aku pun tak tahu. Lepas tu ayat pulak aduhai sakit mata, hati dan jiwa bila baca. Pekataan “aku” jadi “aq”, pekataan “bila” jadi “bilew”. Aku cukup anti dengan benda macam ni. diaorang terlalu advance nampaknya. Aku tak dapat bayangkan budak akan datang macam mana. Mungkin 10 atau 20 tahun akan datang. Aku dulu-dulu waktu 9 tahun sibuk main batu seremban, main enjit-enjit semut macam hantu kak limah balik rumah nyanyi-nyanyi tu. Tapi budak sekarang tahu ke benda-benda macam tu. Kompem tahu punya. Yang diaorang tahu main computer game, main tenet. 

kredit untuk giantpolar
Dah tak nak tulis panjang-panjang sebab nanti bosan. Overall  aku lebih suka friendster dari facebook walaupun sekarang dah berkurun lama aku tak bukak friendster berbanding facebook. Sebab friendster telah meninggalkan macam-macam kenangan antara aku dan dia. Haha. Rasa nak menjiwang pulak. Wink* wink*

No comments :

Post a Comment