Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, March 21, 2011

Berbuat baik dan bersangka baik


Assalamualaikum.

Sejak kecil sampai ke besar mama dan abah selalu pesan sentiasalah berbuat baik dengan orang dan jangan bersangka tak baik dengan orang lain. Pendek kata baik, baik, baik. Tapi sebagai manusia biasa adakalanya agak sukar untuk kita menerapkan rasa sentiasa bersangka baik dengan orang lain lebih-lebih lagi bila sangka baik kita tu dikhianati. Bila kita bersangka baik maka secara otomatik kita akan berbuat baik. Tak mungkin kita akan berbuat baik jika kita tak bersangka baik. Melainkan kalau kita berbuat baik untuk makna yang tak baik. 

Macam mana nak bersangka baik? Semuanya bermula daripada cara kita berfikir. Persepsi kita terhadap orang lain. Kalau kita anggap orang tu baik, maka secara otomatik kita akan bersangka baik dan berbuat baik  dengan dia. Begitu juga sebaliknya. 


Macam mana kalau orang tu sebenarnya orang itu tidak baik? Ini persoalan yang sangat menyakitkan jiwa bila orang yang kita sangka baik tu tak sama sepertimana yang kita sangkakan. Keadaan bertambah menyakitkan jiwa dan perasaan bila rasa kekesalan itu meyelebungi diri kita. Menyesal kerana bersangka baik terhadap orang yang kita sangkakan baik. Mungkin kita akan rasa nak mencarut-carut ja. Atau mungkin kita akan memaki hamun orang tu. Itu lumrah. Tak ada manusia yang sempurna. 

Jadi apa penyelesaiannya? kalau kita sentiasa berfikiran positif terhadap orang lain pun tak baik juga sebab terover positif pun akan memakan diri. Kalau fikir negatif pun lagi tak elok sebab nanti boleh jadi gila dibuatnya. Apa yang penting berhati-hati. Gunakan akal fikiran dan jangan terlalu meletak kepercayaan kepada orang lain. Sedangkan haruan boleh makan anak dan pagar boleh makan padi inikan pula manusia. Lebih daripada haruan dan padi boleh dimakannya. Tak gitu. Apa yang penting, sekali lagi ingin ditekankan guna akal. Tuhan kurniakan akal untuk berfikir dan bukan untuk letak kat lutut. 

No comments :

Post a Comment