Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, December 28, 2010

tips dan soalan Pegawai Tadbir dan Diplomatik M41 PTD


nak kata tips pun rasanya macam bukan tips. cuma bagi aku kalau namanya pun exam kita kena prepare well kan. tapi aku tengok dalam komen-komen dari beberapa blog, ada juga diantara mereka yang tidak sempat nak prepare untuk exam tapi masih boleh lepas untuk pergi ke stage seterusnya. pada aku semua itu rezeki. bagi manusia-manusia yang tak lulus exam ptd 13hb Nov 2010 hari tu jangan putus asa okei. kecewa tu memang lah kompem akan kecewa tapi jangan jadikan kekecewaan itu sebagai penghalang kepada kita untuk berjaya.

okei sebelum aku pergi dengan lebih meleret-leret lagi lebih baik aku terus ke main point. aku pergi ambil exam hari tu pun sebab mama dan abah aku suruh. waktu tu aku memang tak sempat nak prepare apa-apa sebab banyak gila kerja kene settle, pergi dengan otak kosong. disini aku nak senaraikan beberapa soalan ptd yang berjaya aku ingat dan boleh dijadikan panduan untuk manusia-manusia diluar sana untuk jadikan sebagai panduan dan persediaan untuk exam bagi sesi akan datang. soalan ni bukan detail la ya. aku buat random and apa yang aku ingat ja.

BAHAGIAN A : PENGETAHUAN AM : 45 MINIT : 60 SOALAN
1. tentang mahkamah
2. aplikasi komputer - yang mana kita boleh download dengan mudah tanpa dikenakan sebarang bayaran.?[salah satu jawapan yang disenaraikan yang aku ingat freeware. tapi jawapan sebenar aku tak tahu apa sebab aku buta it. T.T]
3. siapakah pakar forensik dari Perancis
4. Anggota Asean+3
5. negara yang last sekali masuk pertubuhan ASEAN
6. slogan merdeka bagi tahun 2010
7. NKRA - keluar banyak soalan tentang NKRA
8. Pelan Transformasi - ni pun keluar banyak soalan
9. Budget 2010/2011 - keluar banyak jugak
10. fungsi SPA
11. berikut merupakan laman sosial kecuali ... 
     [A. facebook / B. twitter / C. flicker / D. tagged]
12. siapakah juara All England bagi tahun 2010 perseorangan lelaki 
     [A. lin dan / B. datuk lee chong wei / C. taufik hidayat D. tak ingat siapa]
13. pilih padanan yang tepat menteri dan juga bidang NKRA yang dipertanggungjawabkan.
14. talian umum yang digunakan bagi menyampaikan khidmat dan bantuan kerajaan 
     [A. 15666 / B. 15777 / C. 15888 / D.15999]
15. dasar-dasar kerajaan

BAHAGIAN B : DAYA MENYELESAIKAN MASALAH : 40 SOALAN : 45 MINIT
serius bagi tahu yang soalan bahagian ni standard darjah enam. senang cerita standard sekolah rendah. serius tak tipu punya. antara soalan yang aku ingat :
1. antara pukul 11.10pagi hingga 11.10malam, berapa kalikah jarum jam panjang dan pendek bertemu?
2. Ali akan menyambut hari jadinya yang ke 18 pada 20hb Julai 2010. berapakah umurnya pada ketika itu?
3. waktu dan masa - Ahmad bertolak naik kapal terbang ke London pukul 8.00pagi dari Kuala Lumpur. masa yang diambil adalah 8jam. waktu bagi London adalah 6jam lewat dari Kuala Lumpur. pukul berapa Ahmad akan sampai mengikut kepada waktu tempatan?
4. Aminah jual komputer pada harga RM1500 sebuah dan printer pada harga RM300 sebuah. berapa keuntungan yang Aminah perolehi jika dia berjaya jual 10 buah komputer dan 5 buah printer?
5. 1jam parking kereta RM0.40, 2jam parking RM0.80, jam seterusnya akan dicas RM1 bagi setiap jam. berapakah harga yang perlu Abu bayar jika dia perking untuk tempoh 8jam.
6. peratusan
7. logik

satu soalan kena jawab dalam masa 1.125minit. jika lebih seminit maka anda amat disarankan agar menggunakan peluru tabur ya.

BAHAGIAN C : PENGERTIAN DAN KEFAHAMAN TERHADAP ESEI-ESEI : 20 SOALAN : 35 MINIT
esei pendek akan diberi dan jawab berdasarkan kepada esei yang disediakan

BAHAGIAN D : ESEI BAHASA MELAYU : 1 JAM : 3 SOALAN PILIH 1 : 300-500 PP
1. jenayah siber
2. MBE
3. penarikan subsidi

BAHAGIAN E : ESEI BAHASA INGGERIS : 1JAM : 3 SOALAN PILIH 1 : 200-300 PP
1. how to attract Malaysian overseas to come back and save the nation
2. encourage entrepreneurship among youths in Malaysia
3. how far the slogan "the customer is always right" is true

BAHAGIAN A : SAHSIAH DIRI : 40 MINIT : 200 SOALAN

BAHAGIAN B : MINAT : 20 MINIT : 227 SOALAN
minat ni ada soalan dia menjurus kepada teknikal, ada menjurus kepada penulisan, sains, pengiraan, muzik. soalan sama macam sebelumnya tak berubah. untuk seterusnya aku tak pasti.
1. saya pernah membaiki radio
2. saya pandai mengubah lagu
3. saya pernah menyertai pertandingan nyanyian
4. saya suka pokok
5. saya suka tumbuhan
6. saya suka melukis

untuk exam kali ni soalan lebih spesifik sebab mungkin lebih tertumpu kepada jawatan ptd. tapi exam untuk April lepas lebih berbentuk umum mungkin sebab melibatkan 41 jawatan.

apa-apa pun ni semua hanya panduan saja tau. kalau ada salah silap info, sori mori ya. kalau sesiapa yang nak ambil exam sesi akan datang prepare lah dari sekarang. jangan tunggu bila dah dapat panggilan baru nak study, lepas tu gelabah puyuh. 

kalau tak dapat panggilan untuk exam redha je la. rezeki ada kat mana-mana. yakin dengan kuasa Tuhan okei. 
~best of luck~ insyaallah ^^


No comments :

Post a Comment