Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, December 27, 2010

cita-cita : erkk!~ nak jadi apa ek?

Assalamualaikum.

oh! lama tak update. hari ni aku nak cerita pasal cita-cita. pasal apa aku nak cerita? sebab aku suka. kecil-kecil dulu cikgu mesti akan tanya "apa cita-cita kamu?". lepas tu masing-masing pun belumba-lumba lah nak jawab. ada yang nak jadi cikgu, ada yang nak jadi doktor, polis, bomba pun ada. kecuali aku yang agak blur waktu tu.  malas la nak lumba-lumba jawab. low profile je aku ni kecil-kecil dulu. dalam duk kalut pikir-pikir, tetiba kena pulak turn aku, aku pun dengan bangganya jawab nak jadi polis sebab ada sorang budak pompan ni mak dia polis. waktu tu yang aku tahu kerja polis tangkap-tangkap orang jahat. walaupun aku tak suka benda-benda ganas lagi lasak tambah-tambah bab tangkap menangkap ni, sebab aku ni sepisis manusia yang lemah lembut lagi sopan santun aku pilih jugak nak jadi polis. sebab apa? sebab mak budak tu polis. mula-mula aku pikir nak jadi macam mak aku. tapi mak aku surirumah, tak kan aku nak cakap nak jadi surirumah kot. waktu tu bagi aku apa pekerjaan bagi seorang ibu akan diwarisi oleh anak pompan begitu juga sebaliknya. kalau  ayah pula akan jadi ikutan si anak lelaki. disebabkan mak aku tak kerja maka aku pun curi lah kerja mak orang lain dan jadikan itu sebagai cita-cita aku. senang. tak payah pikir banyak.



waktu kecil-kecil  dulu aku juga pernah bercita-cita nak pakai baju kemeja berbutang di lengan ke sekolah. haha. kira cita-cita la jugak tu kan. sebab apa? sebab nampak smart dan kemas. aku pendam je cita-cita aku tu. nak dijadikan cerita cikgu offer aku jadi pengawas. aku tersangatlah gembira dan terima tanpa pikir panjang. sebab apa? sebab aku boleh pakai baju berlengan butang. tu je pun motif aku. huhu. bila ingat balik rasa macam ntah apa-apa ja.

 kure-kure yang bercita-cita nak mamam strawberi. yummy!~

bila dah masuk sekolah menengah cita-cita aku berubah. berkembang sejajar dengan perubahan minda aku.  cewah! mula-mula nak jadi doktor, tapi tak jadi sebab bila masuk hospital or kelinik, jiwa aku tak boleh nak ngam dengan benda-benda yang berkaitan dengan ubat-ubat, darah, suntik-suntik, cucuk-cucuk, bedah-bedah dan yang sewaktu dengannya. [alasan je ni]. lepas tu tukar lagi, nak jadi engineer tapi tak jadi jugak sebab jiwa aku tak ngam dengan benda-benda macam tu. [alasan lagi ni]. abah suruh jadi cikgu. tapi aku sangat tak suka sebab aku tak pandai nak ajar orang. aku sepisis manusia yang kalau bercakap suka jadikan ia sebagai ringkas. cakap laju pulak tu. lepas tu suka skip-skip. memang tak ada talent nak jadi pencerita dan pendidik yang bagus. apatah lagi nak mengajar. kalau orang dengar aku bercerita mesti orang tak dapat nak detect mana pemulaan, mana klimaks, tau-tau ja dah ending. sungguh bosan kot. lepas tu masuk u. dah masuk u baru aku tahu apa yang aku cari. tu dia. 20tahun lebih baru aku tahu apa cita-cita aku. T.T

No comments :

Post a Comment