Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, December 16, 2014

malu jadi pemalu


Assalamualaikum

Selamat petang. Sekarang jam menunjukkan tepat pukul1 petang. Masa untuk cari tempat bagi membina sebuah mahligai berbentuk sarang bagi tempoh 60 minit ke hadapan. Hai gadis-gadis comel. Gadis comel akan bertambah comel kalau ada sifat malu. Bagi kakak-kakak jelita, kejelitaan itu makin menjadi-jadi tatkala korang selang-selikan dengan sifat malu-malu. Dan untuk abang-abang tegap, malu untuk kategori lelaki seperti anda boleh menyebabkan hati bakal ibu mentua akan cair. Oh ya. Tapi ingat. Malu pun haruslah disertakan dengan kepulan duit. Baru nampak seiring. Segak, gagah, tegap, malu-malu dan kaya. Wah. Perfect sangat!

Malu. Malu itu apa?

Malu itu adalah perasaan. Kalau korang tak malu maknanya korang tak ada perasaan. Malu sangat penting untuk manusia. Dan dah memang jadi naluri setiap manusia untuk ada perasaan malu. Suatu anugerah dari Tuhan.


Kadang-kadang tahap malu itu dipengaruhi oleh keadaan sekeliling. Di pengaruhi dengan cara bagaimana kita dibesarkan. Ada setengah orang dia rasa sangat-sangat malu. Terutamanya kalau dia terpaksa berhadapan dengan orang ramai. Orang macam ni dia berasakan keadaan sekeliling memerhatikan setiap gerak gerinya. Padahal tak ada siapa pun tengok dia. Huhu. Orang macam ni sebenarnya bukan pemalu tapi dia boleh dikategorikan sebagai orang yang perasan lebih-lebih. Buat relek buat peace sudahlah kan? Baru hidup aman tanpa was was.

Nak rasa malu boleh tapi perlulah kena dengan gaya, tempat, mutu dan keunggulannya. Ni kalau nak order makan pun tersipu-sipu malu. Jadah napenya? Baik pergi masak je kat rumah. Ramai lagi orang tunggu turn kot. Hoih.




1 comment :

  1. Kontraktor ubahsuai rumah kawasan kajang, bangi, cheras, serdang dan kawasan sekitarnnya. Membuat kerja-kerja memasang tile, plumbing, tabletop/meja dapur, mengecat DLL 》 BLOGFACEBOOK Hubungi: 0182233854 KHAIDIR

    ReplyDelete