Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, February 5, 2015

cara nak padamkan kebakaran kenderaan di jalan raya


Assalamualaikum

Selamat petang cik adik manis sekalian. Kakak-kakak tegap. Dan makcik-makcik gagah yang bukan saja gagah tapi sangat tangkas melaksanakan tugas yang ada. Dan tak lupa juga kepada encik hemsem-hemsem yang dihormati. Lama sungguh aku tak bubuh apa-apa entri kat blog ni kan? Rasanya menghampiri satu purnama lamanya.

Korang rindu tulisan aku tak?
Tak?
Baiklah.
Aku akur.

Korang kalau blogger lain update lambat-lambat kemain sabar tunggu kan? Siap boleh datang tengok blog hari-hari. Walhal entri tak ada yang latest pun. Kalau blog aku terus korang tak nak jenguk dah. Mentang-mentang la blog aku ni biasa-biasa je. Sampai hati korang tak sudi nak setia dengan aku. Tak apa lah. Aku tengah tahan sebak ni.

Aku merajuk-rajuk pun tak berguna. Korang bukan nak pujuk. Huhu. Kesian sangat kat diri sendiri. Orang cakap kalau orang tak suka, jangan kita buat benda yang orang tak suka jugak. Kita kena balas dengan kebaikan. Walaupun sikit tapi pahala banyak. Waha. Puji diri pulak mardiana ni.


Okei aku nak bagi tips.

Hari ni aku nak bagi tips kat korang macam mana nak padamkan api bila berlaku kemalangan di jalan raya. Mesti korang pernah tengok video yang viral baru-baru ni kan. Kemalangan kat LebuhRaya Utara Selatan di Kuala Kangsar. Mangsa tersepit mintak tolong tapi meninggal tak sempat nak diselamatkan. Tragis jugak bila tengok mangsa lambai tangan. Tapi aku tak tengok video tu. Orang cerita je. Aku tak tergamak nak tengok. Tskkk.

Ramai orang komplain kenapa tak ada pemadam api. Dan ada yang cadangkan supaya highway sediakan alat pemadam api bagi setiap kilometer tertentu agar mudahkan orang ramai padam kebakaran jika ada.

Meh sini. Aku bagi jalan penyelesaiannya. Kalaulah tetibe korang terlibat dengan kebakaran di jalan raya. Tak kiralah secara langsung ataupun korang hanya penonton. Benda pertama yang korang boleh buat, tahan lori atau bas yang lalu kat situ. Sebab dalam bas dan lori memang disediakan alat pemadam api. Dorang memang ada dan wajib ada. Kalau tak ada, maka Puspakom tak akan bagi kelulusan bagi kenderaan tersebut untuk berjalan-jalan di atas jalan. Jangan lupa ambik nombor kenderaan yang korang pinjam alat pemadam api tu jugak ye.

Aku harap dengan adanya tips ni bolehlah korang manfaatkan ia untuk jadi penyelamat nyawa dari masa depan. InsyaAllah. Kredit untuk Pegawai Bomba Taiping, Encik Tarmizi yang kool orangnya. Weehuuu!



2 comments :