Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, November 28, 2014

Petua dapat anak : minum air kacang hijau


Assalamualaikum

Selamat petang. Mengantuk tahap gaban mata aku ni. Tapi demi sesuap entri aku gigihkan jugak menaip. Hari ni aku nak bagi korang baca tentang sesuatu yang bermafaat. Selalu sangat aku bagi korang baca benda yang tak berguna kan? Huhu.

Petua nak dapat anak. Aku mintak maaf sebab petua ni petua murahan. Huhu. Bukan apa. Aku tengok ubat nak dapat baby mahal-mahal belaka. Aku ni dah la rakyat marhaen tak berduit, jadi sebagai alternatif aku pun cuba jugaklah cara murah dan sesuai dengan status aku yang serba-serbi kekurangan ini. Tapi Alhamdulillah. Aku cuba sekali je menjadi. Wewewe. Korang cubalah tau. Aku doakan semoga kita semua murah rezeki. Amin.

Okei. Mari kita mulakan. 


Bahan-bahan dia KACANG HIJAU dan air. Okeh. Meh sini aku nak bagitahu korang caranya dengan lebih padat, padu dan jitu.

Dua hari sebelum korang habeh period mohon untuk ambik segengam kacang hijau dan lemaskan dia dalam air selama dua hari dua malam. Dalam tempoh dua hari tu kacang hijau akan membentuk jadi baby taugeh. Buat dua bekas. Setiap bekas segengam kacang hijau. Aku suruh buat dua bekas sebab untuk korang standby memandangkan kacang hijau nak jadi baby taugeh ni kena ambik masa sekurang-kurang dua hari lamanya.

Lepas tu bila period korang habis, korang cuci baby taugeh dan buang sarung kacang hijau yang bentuk dia dah rupe helmet tu. Dah bersih korang bubuh dalam periok dan masukkan secawan air dan rebus sampai air jadi separuh. Sejukkan dan minum dengan penuh pasrah lagi redha. Huhu. Dalam hari yang sama buat rendaman kacang hijau yang baru.

Bekas yang seterusnya tu standby untuk hari esok dan lusa. Makna kata setiap hari korang akan dapat baby taugeh yang baru. Ulang perbuatan dengan penuh tawaduk dan istiqomah dan minum sampai lah tibanya waktu subur. Jangan skip okei.


Hah. Part ini antara yang terpenting iaitu macam mana nak tahu waktu subur dengan lebih tajam dan tepat. Aku syorkan korang pegi beli ovulation predictor kit. Start dari hari ke 10 atau 11 korang ujilah tahap kesuburan tu sampai lah alat ujian tu tunjuk hari subur. Selagi tak tiba hari subur selagi tu korang kena minum air kacang hijau dan selagi itulah korang uji hari subur. Ketepatan hari subur sangat penting ya puan-puan, sebab telur yang dilepaskan biasanya hidup dalam tempoh 36jam saja. Kalau korang telepas waktu maka telur itu akan mati. Dalam tempoh 24jam waktu subur itulah korang dah boleh buat baby. Huhuhu.

Aku tahu, mesti ada antara korang cakap, hokaloh benda macam ni pun nak cerita. Benda macam ni pun nak bagitahu. Tak malu ke? Jawapan aku mudah je. Lantak koranglah nak kata apa pun. Kesah pulak aku.

Hahaha.




1 comment :

  1. hokaloh benda macam ni pun
    nak cerita. Benda macam ni pun nak
    bagitahu. Tak malu ke?

    ReplyDelete