Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, March 26, 2014

kenapa cakap dia bodoh?


Assalamualaikum

Tu dia. Berkurun lamanya baru la dapat feel nak buat blog. Nak dapat feel ni bukan senang kamu tahu. Nak nak pulak kalau blog aku ni jarang sangat update or tulis entri pasal life diri sendiri. Aku suka buat entri tentang sesuatu topik. Bila bertopik maka aku perlu berfikir. Bila berfikir maka aku perlu amik masa. Bila amik masa maka kadang-kadang aku malas pulak nak berfikir. Haih. Walaupun hakikatnya aku sedar entri aku semua macam bengong-bengong je. Ayat pulak macam orang tak besekolah. Tapi tak apa. Benda yang nampak macam bodoh-bodoh tu la yang selalu melekat dihati. *Alasan sebenarnya*. Huhu.

Bodoh.

Bodoh tu bahasa profesionnalnya tak pandai. Tapi disebabkan perkataan bodoh itu lebih mudah dicakap maka orang lebih suka pakai perkataan bodoh daripada memakai perkataan tak pandai. Lagi pun perkataan bodoh tu lebih menusuk masuk dalam otak. Lepas masuk dalam otak maka dengan itu otomatik korang akan ingat sampai meninggal.

Tak guna! Dia kata aku bodoh!

Orang cakap kalau kita selalu tunjuk pandai nanti lama-lama benda bodoh jugak la yang kita akan tunjuk akhirnya. Nak nak pulak kalau jenis yang selalu buat-buat pandai. Tak ada orang yang nak dipanggil sebagai bodoh. Dan tak ada orang suka bila dikatakan sebagai bodoh.


Kadang-kadang orang suka memperbodohkan kita. Ia berlaku samaada secara sedar atau tidak. Samaada secara langsung mahupun secara tidak langsung. Samaada melalui perbuatan mahupun melalui percakapan. Nak sebut perkataan bodoh ni kadang-kadang ia bergantung kepada situasi korang. Kalau gurau-gurau dengan mamber rasanya boleh lagi nak bertepuk tampar manja-manja. Tapi kalau dalam situasi genting rasanya mahu penumbuk singgah seliang dua ke muka.

Apa ke bodohnya kamu panggil dia dengan perkataan bodoh? Dia isteri kamu kot.

Bodoh dan kasih sayang langsung tak sealiaran. Apatah lagi langsung tak bergantungan. Mana mungkin korang mampu panggil orang yang korang sayang dengan perkataan bodoh melainkan hati korang dah tak stabil tahap gangguannya.

Tapi macam biasa. Kadang-kadang orang guna alasan bodoh untuk memperbodohkan orang dan sekaligus menampakkan kebodohan orang lain hanya kerana nak menutup kebodohannya. Walhal orang tu tak bodoh mana pun.

Korang suka kalau aku cakap korang bodoh? Tak suka kan? Aku pun tak suka jugak.
Okeh. Itu je aku nak cerita. Huhu.




No comments :

Post a Comment