Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, March 19, 2013

tips pengucapan awam / public speaking part 2


Assalamualaikum

Selamat solat maghrib. Hai kepada gadis-gadis comel yang suka bercakap. Gadis bermulut comel bila cakap bertambah ganda kecomelan beliau. Tapi sangat tidak comel bila mana gadis comel itu bercakap tanpa arah tuju. Burung murai tengok pun boleh balik saja. Dan holla kepada hemsem-hemsem boy yang bermulut ramah bila nampak sicantik manis. Pakai ayat baik punya nak mengorat anak dara orang.

Okeh. Nak bercakap sebenarnya bukan senang. Nak nak pulak bercakap depan orang ramai lagilah tak senang. Hari tu aku ada bagi tips pengucapan awam. Tips yang bila aku baca balik macam tak berguna je untuk korang. Hakhak. Walaupun tak berguna dengan rasa rendah diri dan tak tahu malunya aku nak bagi lagi tips. Sambungan untuk tips hari tu.


Hilangkan rasa gementar
Nampak sangat menipunya kalau aku cakap aku boleh bagi tips hilangkan rasa gementar dengan serta-merta bila bercakap dengan orang ramai. Tips yang aku pakai waktu aku kena buat pengucapan awam hari tu, aku berucap sambil memegang sebatang pen. Waktu tu aku tak dibenarkan untuk bawak sebarang nota sebagai rujukan apatah lagi digunakan sebagai taktik penipuan. Jadi untuk mengelakkan dari korang rasa tak tentu hala bila bercakap dengan orang, adalah disarankan agar korang memegang apa-apa saja benda yang boleh buat korang rasa selesa. Tapi korang jangan pegi pegang kepala lutut panel pulak. Kang tak pasal-pasal dapat penendang free. Huahua. Tak lawak pun.

Bila dah dapat tajuk
Hari tu dorang bagi tajuk lebih awal. Kiranya boleh la aku nak cari bahan. Dalam 3 ke 4 hari sebelum sessi pengucapan awam start. Aku dapat tajuk “Pertanian Adalah Peniagaan”. Gila ah blur kepala otak aku ni. Bila dapat tajuk macam tu dan dan aku rasa dunia ini tidak adil. Apa kejadah la pulak yang harus aku melabun nanti. Huehue.

Mula-mula sekali aku buat rangka. Macam nak buat karangan tu. Aku buat pendahuluan, lepas tu lima isi merapu-rapu, dan penutup. Aku buat point je. Nak bagi senang ingat, aku akan tulis balik and ulang banyak-banyak kali point yang dah aku dapat. Aku ulang sampai aku boleh bayangkan sendiri setiap point tu depan mata aku tanpa aku perlu menulis balik. Tapi ada jugak member-mamber aku yang buat macam karangan. Ikut pada selesa koranglah.

Berlatih bercakap
Korang kena berlatih bercakap. Bercakap sorang-sorang. Walaupun time tu member korang ada tapi korang usah pedulikkan keadaan sekeliling as long as korang boleh berlatih itu dah dikira bagus la. Aku berlatih bercakap depan cermin. Time tu aku dengan roommate masing-masing duk bercakap. Tapi tak kuat la. Just pelan-pelan. Aku depan cermin. Member aku atas katil. Terkumat-kamit mulut masing-masing macam baca mentera jampi serapah. Tapi aku buat kerja gila. Aku start latihan bercakap sehari sebelum pengucapan awam. Tengah malam buta pulak tu. Time semua orang dah tidor. Konon hebat. Huahua.

Tentukan masa
Waktu pengucapan awam tu setiap peserta diwajibkan bercakap dalam tempoh maksimum 10 minit dan kalau korang memang dah tak boleh nak go on dengan korang punya speech sebab otak dah blank and tak ada idea langsung maka korang perlu melepasi masa sekurang-kurangnya 6 minit paling minimum. Tempoh 6 minit adalah tempoh yang sangat hazab bagi kami. Lutut berlaga tanpa disuruh-suruh.

Jadi untuk untuk mencukupkan masa, mula-mula sekali aku buat pembukaan ucapan dengan berpantun. Pantun 4 kerat bongok-bongok je aku bagi. Haha. Aku kenalkan diri. And then baru masuk ke topic seterusnya. Waktu bercakap aku sarankan korang cakap jangan terlalu express. Cakap slow and steady. Ayat demi ayat. Rangkap demi rangkap. Bercakap satu persatu dengan jelas.

Introduction aku buat dalam 2 minit kot. Haha. Sakan aku melabun. Tempoh 2 minit tu termasuk bab berpantun, memperkenalkan diri dan masuk ke bahagian pendahuluan. And then bila masuk bahagian isi aku akan mulakan dengan perkataan “tuan-tuan dan puan-puan” *aku tarik nafas and hembus perlahan*. Tujuannya adalah untuk mencuri masa. Waktu berucap tu setiap saat adalah sangat lama untuk berlalu kamu tahu. Hazab sungguh. “Kesan yang pertama adalah bla.. bla.. bla..”.

Aku buat taktik yang sama sampailah ke point-point yang seterusnya. Dan hasilnya sungguh awesome. Tanpa disangka-sangka aku berucap hampir 20minit lamanya. Point yang aku berucap baru masuk baru point ke-4. Tak sempat nak habiskan speech panel suruh berhenti sebab dah over pulak. Huahua.  

Alhamdulillah. Aku berjaya lulus dengan sangat cemerlang.Huehue.

Berguna tak tips aku ni?
Tak berguna? Okeh. Mohon untuk lempar computer korang sekali lagi.
Sekian. 




No comments :

Post a Comment