Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, March 28, 2013

hati bagai digaru-garu


Assalamualaikum

Kruk! Kruk! Kruk!
Bunyi orang sedang menggaru. Bukan sedang mengunyah keropok.
Kruk! Kruk! Kruk!
Aduh. Sakit. Luka.
Dah tahu sakit kenapa digaru. Letaklah ubat.


Kalau korang mengalami kadaran kegatalan pada tahap tepu adalah mustahil untuk orang disekeliling korang nampak dimana gatalnya itu berada. Lebih-lebih lagi bila mana korang tak mampu tunjuk dimana letaknya kegatalan itu. Nak garu tangan tak sampai. Tak garu pulak boleh menusuk hati dan perasaan yang sekaligus boleh menyebabkan korang mengalami tahap gangguan jiwa yang tinggi.

Hati dan jiwa yang selalu digaru-garu sangat menyesakkan jiwa kamu tahu. Nak buat itu nak buat ini jadi serba tak kena. Kenapa perkara ini terjadi. Tak bolehkah nak dapat hati yang tenang tanpa rasa digaru-garu apatah lagi tanpa rasa ragu-ragu?

Jangan dipedulikan manusia disekeliling yang membuatkan hati korang bagai digaru-garu. Banyak manusia suka menggaru-garu hati manusia lain tanpa memikirkan akibat yang bakal menimpa apatah lagi memikirkan tentang yang Maha Pencipta.

Berfikirlah tentang kekuasaan yang Maha Esa. Itu lebih baik. Biarpun tak ada yang tahu. Sebab ia mampu mengurangkan rasa dan menjauhkan jiwa dari perasaan yang bagaikan digaru-garu.


Demi Allah yang telah menciptakan manusia dan segala isi yang ada di langit dan di bumi





No comments :

Post a Comment