Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, April 27, 2011

bila kita single mingle

Assalamualaikum

aku ada terbaca tentang satu entri yang menyatakan betapa best dan bahagianya bila kita ini adalah seorang manusia yang berstatus single mingle. pada aku ada pro dan kontranya kalau kita ni single.


BEBAS! YA BEBAS BUAT APA SAJA

Kebebasan yang korang dapat tu mesti korang akan rasa macam sebuah kebebasan yang hakiki kan. bebas buat apa saja. pergi shopping ke, nak merayap kemana-mana, nak makan apa, nak buat itu ini, semua bebas belaka. tak ada orang nak kacau, tak ada yang nak duk kalut kongkong kita. tapi aku sangat pasti dalam keadaan bebas itu mesti korang sedikit sebanyak akan berasa sunyi kan. mesti punyalah. kalau tak banyak sikit pun mesti rasa sunyi punya. lumrah kejadian manusia yang Tuhan ciptakan berpasang-pasangan. memang tak boleh nak elak.

KAWAN-KAWAN BOLEH HIBURKAN ANDA

okei. bila korang single mingle, korang ada banyak masa yang boleh korang guna untuk berhibur dan berlibur bersama dengan kawan-kawan. jika sebelum ni korang berstatus double dan mempunyai masa yang terhad bersama dengan kawan-kawan maka bila sudah single mingle korang boleh spend lebih banyak masa dengan dorang. tapi, hiburan bersama kawan dengan boyfriend or girlfriend tu sangat lah lain rasanya [hiburan baik2 ya, bukan jahat2 punya]. lagipun sampai bila korang nak berhibur dengan kawan-kawan. kalau kawan korang belum kawen dan belum ada komitmen dorang mungkin boleh layan korang. tapi kalau dorang dah kawen, ada bf atau gf yang lebih penting dari korang, sedikit sebanyak korang mesti akan diketepikan. dan sekali lagi suasana sunyi pasti akan singgah dalam peti hati korang.

BANYAK MASA REHAT KAT RUMAH

kalau sebelum ni korang double, selalu keluar rumah, pergi dating, jalan-jalan, ronda-ronda sama-sama, tapi bila dah single mingle korang mungkin boleh luangkan lebih banyak masa dekat rumah. kemas rumah [tu pun kalau korang sepisis rajin]. tolong mak dan ayah kat rumah. sebukkan diri kat rumah. benda tu memang betul. tapi bukan sepanjang masa korang busy dengan kerja rumah kan. dan bila korang tak ada kerja aku pasti korang mesti akan terdetik dihati betapa rasa sunyinya hati korang kan. 

ADA LEBIH MASA NAK BUAT DUIT

bila single mingle korang boleh buat kerja lebih masa atau buat part-time job untuk tambah lagi sumber kekayaan korang. korang tak ada komitmen lain yang perlu untuk korang ambik peduli. tak perlu pikir tentang gf or bf. tak perlu pikir untuk dating ke apa. korang boleh buat kerja dengan begitu komited sekali. kerja, kerja, kerja. tapi kan kalaulah korang tak single, bila korang dah penat kerja korang mungkin boleh lepaskan penat lelah dengan spend masa bersama orang tersayang. kiranya otak tak lah terbeban sebab tak pikir pasal kerja ja. kalau yang dah kawen tu, lepas balik kerja ada suri yang boleh layankan. urut-urut ke [hoho]. 

BOLEH JIMAT WOO

kalau single mingle korang tak payah bersusah payah pergi mesin atm cucuk duit kasik kat gf korang. korang boleh simpan duit kasik kat mak ayah korang. benda tu memang betul, tapi kan walau macam mana keadaan sekalipun korang mesti rasa sunyi. kalau korang tengok kawan-kawan kasik hadiah kat gf or bf dorang mesti korang pun teringin untuk buat benda yang sama jugak kan.

TAK ADA TANGGUNGJAWAB

tanggungjawab korang hanya pada mak ayah dan diri korang sendiri. ikut suka hati korang nak buat keputusan macam mana sekali pun. tak perlu tanya pada orang lain. hanya bertanggungjawab pada diri sendiri. tak payah nak serabut otak pikir hal-hal remeh pasal bf or gf. tapi kan sampai bila korang mampu uruskan diri korang sendiri tanpa bantu orang lain. maksud aku tanpa pasangan hidup. sampai bila? kalau korang sakit. siapa yang perlu untuk bertanggungjawab menjaga korang kalau bukan pasangan korang. tak kan nak harap mak ayah. mungkin waktu tu mak ayah korang dah tua. adik-beradik mungkin ada komitmen dgn family masing-masing. tak kan nak harap kawan-kawan kot.


hidup single ni menang indah bagi sesetengah orang. bila muda kita rasa kita mampu buat segala urusan  tanpa bantuan orang lain. tapi bila usia makin menginjak, waktu tu korang akan sedar betapa sunyinya hidup korang, betapa perlunya untuk korang mempunyai teman yang mampu menjadi pelengkap hidup korang. percayalah!~   

No comments :

Post a Comment