Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, February 5, 2014

kenapa cantik itu subjektif


Assalamualaikum

Selamat malam lagi. Sambil duduk atas lantai. Dah tak larat nak menirap sambil menaip. Hai gadis-gadis comel yang suka tengok cermin. Bila tengok cermin terasa diri itu sangat comel. Walaupun orang cakap tak comel tapi nak cakap jugak yang diri sendiri comel. Ya. Becakap dalam hati je. Tak becakap luar hati. Kang kena bahan pulak. Dan hello jugak kepada jejaka-jejaka hemsem yang rasa hemsem. Yang perasan hemsem. Yang konfiden hemsem. Tak apa. Itu menunjukkan anda yakin dengan diri anda sendiri. Teruskan usaha untuk meningkatkan gaya, mutu dan keunggulan kehemseman anda agar setanding dengan wak doyok.  

Cantik. Jelita. Cun. Comel.
Hemsem. Smart. Stylo. Bergaya.

Lain mata yang memandang, lain pandangannya. Masing-masing ada pendapat, justifikasi, ciri-ciri dan kriteria yang tersendiri tentang apa itu cantik. Tentang apa itu hemsem. Kalau orang tanya aku, heliza helmi tu comel tak? Dah tentu aku cakap tak comel sebab macam aku cakap tadi, masing-masing ada pendapat sendiri. Ia adalah sesuatu yang subjektif di mata setiap manusia. *Padahal jeles. Eh. Tak. Tak. Aku tak jeles. Aku tak mahu dia riak sebenarnya. Haha. Alasan*

http://www.google.com.my/imgres?biw=1366&bih=639&tbm=isch&tbnid=b36JsjTEqsl5wM%3A&imgrefurl=http%3A%2F%2Fweheartit.com%2Fentry%2F32557616&docid=jIHKzgwqCMhDrM&imgurl=http%3A%2F%2Fdata3.whicdn.com%2Fimages%2F32557616%2Foriginal.jpg&w=500&h=354&ei=vBbxUvjkC4mKrQeF8IHoAw&zoom=1&ved=0CFYQhBwwAg&iact=rc&dur=1824&page=1&start=0&ndsp=15

Cantik itu subjektif.
Kenapa Tuhan jadikan cantik sebagai sesuatu yang subjektif?

Subjektif itu maksudnya korang melihat sesuatu berdasarkan kepada pandangan yang tersendiri. Macam tu jugak bila orang sebut pasal cantik. Korang mungkin tengok aku tak cantik. Tapi bila aku tengok diri aku sendiri, aku tengok macam cantik je. Macam comel je. Hahaha. Tetibe.

Allah itu Maha Kaya. Maha Adil. Maha Sempurna. Dijadikan cantik dan hemsem itu sebagai sesuatu yang subjektif di mata manusia. Agar kita semua dapat rasa tentang apa itu cantik apa itu hemsem dan yang sama sekutu dengannya. 

Bersyukurlah. Tuhan dah jadikan setiap dari kita dengan sebaiknya. Tuhan dah jadikan kita semua dengan sempurna. Sebut Alhamdulillah bila ada yang memuji. Dan kalau ada yang mengeji kesiankanlah kat dorang sebab tak reti-reti nak bersyukur dengan nikmat Tuhan. 

Semua orang cantik. Semua orang hemsem. Yang membuatkan dorang jadi huduh bila perbuatan tak seiring dengan perintah Tuhan.

Sekian. Dah. Pegi tidor.




4 comments :