Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, February 5, 2014

kau bila lagi


Assalamualaikum

Selamat petang. Sejak dua tiga menjak ni kepala aku asyik pening-pening macam nak pitam. Bila berdiri rasa nak tumbang. Nak melayang. Kalau melayang terbang kan bagus. Tak payah beli tiket flight. Boleh jejalan terbang-terbang ke sana sini.

Hello gadis-gadis comel yang sangat sibuk. Sibuk nak pilih baju mana la nak dipakai time kenduri kawen nanti. Time kenduri adalah sangat best. Sangat best sebab dapat makan percuma. Tapi sangat tak best bilamana tatkala korang baru je nak menceduk lauk yang ada boleh pulak ditanya soalan-soalan yang boleh menggaru-garu perasaan dan mencabar tahap kestabilan emosi yang sedia tenang, aman lagi harmoni itu.


"kau bila lagi?"

Meh sini. Aku nak tolong tepuk sikit dahi tu. Bagi tuan punya soalan itu sedar bahawa sesungguhnya apa yang ditanya itu mampu memberikan kesan terhadap kawalan emosi dan perasaan orang yang ditanya.

Dah jadi satu tabiat manusia, dah tahu benda tu jadi rahsia Allah, benda tu jugaklah yang nak ditanya. Dan adakalanya perkara itu dijadikan sebagai bahan lawak dan sindiran. Apa dorang ingat ini sesi Maharaja Lawak Megakah? Tak baik kamu tahu. Mengguriskan perasaan sesama manusia.

"kau bila lagi?"


Itu adalah suatu ayat yang sangat tak disukai oleh umat manusia. Orang lain dah masuk U. Kamu bila lagi? Orang lain dah kahwin. Kamu bila lagi? Orang lain beranak ramai boleh bubuh dalam satu gerabak keretapi. Kamu bila lagi? Dan satu sahaja soalan yang jarang orang tanya. Sipolan dah mati. Kamu bila lagi?

Duk tanya bila lagi, tapi kalau pada masa yang sama korang tolong setel masalah yang belum tiba tu kan bagus. Let's say, korang jumpa member belum kahwin. Korang tanya, kamu bila lagi? Aku ada member. Boleh rekemen. Kan bagus macam tu.

Setiap apa yang kita hadapi telah ditetapkan oleh Allah. Dicatatkan di Luh Mahfuz. Sejak kita baby lagi. Time tu korang dalam perut mak korang. Tak perlu untuk kita mempersoalkan tentang sesuatu yang tidak pasti. Apatah lagi jika ia melibatkan perasaan dan boleh menyebabkan hati orang lain terluka.

Kalau korang dah dapat apa yang korang nak, tak perlu tanya pada orang lain. Bila, bila dan bila. Jagalah apa yang kita ada. Bersyukurlah dan jangan lupa berdoa supaya kita tak kufur dengan nikmat yang Allah bagi pada kita semua.

Jom sambung buat koje.






4 comments :

  1. Sabo je la kak long,
    tu smua soklan lazim turun temurun, akan tiba jua nt saat kak long pulak menanya soklan mcm tu kat orag lain, tanya la yg kowkow punya mcm bls dndam gitu.

    ReplyDelete
  2. memilih sgt tu la dpt soalan bonus ;)

    ReplyDelete