Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, January 30, 2012

nak berjaya kena usaha : nak kahwin pun kena usaha


Sikit-sikit kawen. Sikit-sikit kawen.
Siapa yang tak nak kawen? ye dak? eheh.

Assalamualaikum

Hello perempuan-perempuan dan lelaki, lelaki, lelaki dan lelaki diluar sana. How are you today?

aku tahu korang semua mesti nak berjayakan? Mana ada orang yang tak nak berjaya. Tak kira la berjaya apa pun. Aku jugak tahu ada antara korang yang nak berjaya tapi malas nak usaha kan? kan? macam aku jugak. Haha. heh!

Kalau nak berjaya korang kena jadi orang yang luar biasa. I mean bukan jadi incredible hulk. No need to transform yourself jadi macam ultraman or something like that. You just need to change your mind. Semuanya bermula daripada minda. Korang kena setkan dalam minda korang yang korang mesti jadi orang yang luar biasa kalau korang nak berjaya.

Kenapa kena jadi orang luar biasa? Biasa-biasa tak boleh ke?
Well aku bagi korang satu contoh mudah. Let say, korang minat gila kat sorang awek ni. Awek comel. Dah la comel macam norkamadhia. Lemah lembut. Baik. Sopan santun. Semua pakej lengkap ah. So, sebagai seorang awek yang comel dan memiliki full pakej dah tentu la akan ada ramai lelaki yang nak tackle jugak kan. Jadi kalau korang nak kebarangkalian yang awek comel ni pilih korang jadi suami ni nak tak nak korang kena jadikan diri korang sebagai lelaki luar biasa yang bukan biasa-biasa macam lelaki lain. Which mean apa yang tak ada kat diri orang lain akan ada kat diri korang.

Orang akan nampak benda yang luar biasa berbanding dengan biasa-biasa. Contohnya macam aku dengan lisa suri honey bunny. Kalau aku duduk sebelah dia of course la secara membuta tuli orang akan nampak lisa suri honey bunny tu berbanding dengan aku kan? Sebab aku biasa-biasa. Aku bukan orang luar biasa. Takat mardiana ni siapa la yang nak pandang. Uhuh!~

Orang yang luar biasa akan diberikan lebih perhatian. Peluang yang dia akan dapat untuk terus ke depan lebih banyak daripada orang biasa sebab dia mampu ke hadapan berbanding dengan orang yang biasa-biasa. Contohnya antara orang yang pandai cakap BI dengan yang tak reti cakap BI dah tentulah orang yang reti cakap tu lebih banyak peluang kan?


Ala bapak dia datuk, kaya raya, dia pandai, banyak duit, handsome macam orlando bloom.  Aku ni tak ada apa. Muka dah la macam tembok. Tak berduit. Duit tak sempat tengah bulan dah abis. Nak kikis duit bapak, bapak aku pun tak ada duit.
Korang nak berjaya ke tak nak? Nak kahwin ke tak nak? Nak? Kalau nak, jangan banyak bunyi. Korang usah peduli kalau muka dia handsome macam Orlando Bloom sebab kalau korang jadi orang berjaya muka korang otomatik jadi handsome. Serius tak tipu. Dengan syarat duit mesti banyak. Haha


Matlamat kena ada
Kalau nak berjaya korang kena ada matlamat hidup. Apa matlamat hidup korang? Nak kahwin? Yes. Kalau nak kahwin berusahalah kearah perkahwinan tu. Kalau matlamat korang nak dapat kerja yang lebih baik berusahalah dapatkan kerja tu. Hidup tak ada matlamat dan sekadar berpuashati dengan apa yang korang ada langsung tak best kamu tahu tak. Matlamat tu tak semestinya untuk jangka panjang. Mungkin korang boleh buat target untuk 3 bulan akan datang. Atau untuk 1 tahun. Tapi benda tu kena realistic la dengan keadaan korang. Kalau korang target nak dapatkan Lamborghini Aventador dalam masa 2 minggu depan memang tak dapat la wei melainkan kalau korang tu adalah kamal ashnawi. Haha.

Korang kena yakin yang korang boleh ngorat. Op. bukan. Yakin korang boleh buat
Yakin tu penting okei. Stigma masyarakat korang kena buang jauh-jauh. Contohnya macam ni. Korang muka tak handsome. Tapi korang nak sangat kat sorang awek ni. Muka ala-ala nurkamardhia jugak yang korang nak. High taste kot dan awek ni berumur dari korang. Actually norkamardhia ni tak tua mana pun tapi tahap kegatalan korang yang tinggi dalam usia yang muda, nak nak pulak taste korang jenis macam tu. Tapi dalam masa yang sama korang tak yakin dan takut dengan stigma masyarakat terhadap korang. Lelaki kahwin dengan girl yang berumur dari dorang ibarat taboo.

Okei guys. Kalau korang duk fikir tentang stigma orang kat korang, sampai bila-bila pun sicomel yang secomel norkamardhia tu akan jadi milik korang. Usah peduli dengan apa orang nak cakap. Kalau orang cakap-cakap lepas tu dorang rekemankan mana-mana girls kat korang kira okei la jugak kan? Ni tidak. Dah la buruk sangka lepas tu tak menolong pulak. So macam tu jugak la dengan hidup korang. Korang kena yakin yang korang boleh buat apa yang korang nak buat tu. Yakin sangat penting. Kalau korang tak confident korang susah nak ke depan.

So korang nak jadi macam mana?
Semuanya depends pada korang. Nak jadi orang biasa yang hidup pun biasa-biasa which mean hanya berpuashati dengan apa yang korang dapat atau korang nak jadi orang luar biasa yang boleh hiup secara luar biasa, korang sendiri la yang putuskan.



p/s: Kalau nak berusahalah.


No comments :

Post a Comment