Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, February 1, 2011

jangan menindas hanya kerana kita ingin berada diatas

okei. tindas, menindas, tertindas, dan penindasan. melibatkan dua subjek utama. pihak yang menindas dan pihak yang tertindas. dalam bab ni biasanya aku banyak berada dalam kotak tertindas sebab aku lambat pikap dan juga tak boleh nak detect samaada apa yang dilakukan terhadap aku itu adalah berbentuk penindasan atau pertolongan. ditambah pula dengan kelurusan aku yang menyerupai lurusnya sekeping [sekeping ke?] pembaris. apa yang orang suruh buat aku ikutkan je selagi ia tak mengganggu kestabilan jiwa dan emosi aku. tapi macam tadi aku ditegur oleh seorang insan yang menyarankan aku agar tidak terlalu mengikut macam pembaris. sesekali perlu belok-belok jugak sebab nanti kelurusan aku akan membawa padah. aku blur dan berfikir apa yang si dot dot dah lakukan kat aku hinggakan pada mata insan tersebut ia dilihat sebagai suatu bentuk penindasan? aku tak nampak aku ditindas. adakah sebenarnya aku telah ditindas secara senyap? entah. aku pun tak tahu. saranan insan tersebut betul-betul mengganggu emosi aku. keadaan diburukkan lagi dengan nasihat dari seorang insan lain agar aku berhati-hati kerana banyak mata yang sedang memerhati. aku bertambah blur. [uhuh]. kenapa aku yang dijadikan sebagai subjek untuk mereka melakukan penindasan? hanya mereka saja yang tahu. aku tak nak ambil tahu sebab akan menyesakkan jiwa aku. 


mama pesan "jangan buat orang nanti orang buat kita balik". justin timberlake pun pernah pesan jugak "what comes around goes around". macam tu juga dengan alicia key. pesanan dia paling pendek "karma". orang sekarang cakap "Tuhan bayar cash". buat je jahat kat orang, tengok la tak lama tu kena kat kita balik. ada orang dia tak peduli. hukum karma ke, hukum Tuhan ke dia tak ambil pusing. janji apa yang dia nak dia dapat walaupun orang sekeliling dia ditindas. kaki mengampu pun dikira menindas jugak lah kan. macam tu jugak dengan kaki umpat. buat cerita yang bukan-bukan dan akhirnya timbul perasaan prejudis kat orang yang tak bersalah tu.  

okei. macam mana nak buat diri kita tak ditindas? aku tak tahu. [hoho]. tapi aku cuba nak ambil tahu jugak tambah-tambah menurut laporan bahawa aku mempunyai potensi untuk ditindas. menurut insan yang melaporkan aku seharusnya tidak terlalu ikut telunjuk si polan atau si polan. aku seharusnya mempunyai pendirian untuk menyatakan pendapat aku dan mempunyai pendirian untuk menyatakan kebenaran. aku paling tak suka bila simenindas meraikan apa yang dia dapat melalui usaha menindas orang lain. lepas tu bangga cerita dekat orang lain bahawa apa yang dia dapat itu adalah usaha titik peluhnya. ya, makin berpeluhlah anda jika orang yang ditindas itu doakan pembalasan untuk anda. rasakan [haha]. 


aku adalah sepisis manusia yang lebih suka mengalah daripada berbalah. tapi adakah itu salah satu daripada faktor utama berlakunya penindasan terhadap aku?? wallahualam. hanya Tuhan saja yang tahu.




1 comment :

  1. KNana,
    Sabar dan doa banyak2 ya..sesungguhnya doa orang yang teraniaya nescaya Allah makbulkan..Insyaallah!!

    ReplyDelete