Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, March 31, 2015

hidup yang semakin sempit


Assalamualaikum

Selamat petang. Aku tak tahulah kenapa sejak komputer aku ni mengalami proses keluar masuk ward, ia mengalami tahap kemerosotan prestasi yang terlalu drastik. Kesian kat komputer. Kalau dia ada gigi dah lama aku kena gigit dah ni. Hoih.

Petang-petang ni emosi tak berapa nak stabil. Dah la lapar. Bila lapar mulalah otak aku akan berimiginasi tinggi tentang hal perihal lauk pauk sedap yang boleh disantap. Tapi semakin beremosi kalau otak mula imigine benda yang terlalu extreme yang berada jauh dari jangkauan poket. Seksa sangat perasaan ini kamu tahu. Terasa marhaen sangat diri ini.

Jap jap. Aku nak hirup susu ni kejap.

Okei. Apa kabar korang semua? Runsing? Yeah. Aku tahu korang runsing tentang hidup korang kan? Nak nak pulak bila lately banyak pulak benda pelik tetapi benar yang timbul dalam permukaan hidup kita ni.


Aku bagi korang satu benda yang senang. Kesempitan hidup. Sempit sangat ke hidup ni sampai korang rasa nak bernafas pun sikit punya susah? Aku tak nafi semakin hari hidup semakin meruncing. Itu ini semua kena pakai duit. Aku rasa kalau udara ni boleh dijual beli mahu tak cukup tanah nak tanam manusia marhaen yang ada. Semuanya pakat mati belaka sebab tak cukup oksigen. Tapi Allah Maha Kaya. Dia bagi udara untuk semua.

Kesian aku tengok orang yang tak berduit. Aku pun tak berduit jugak. Kesian kat mardiana. Kesian kat diri sendiri. Kadang-kadang bila fikir lama-lama, fikir dalam-dalam, manusia ni semakin hari semakin jadi rakus dengan dunia. Tak tahukah mereka bahawa sesungguhnya semakin dikejar dunia ini, maka dunia ini semakin jauh meninggalkan kita?

Untuk rakyat marhaen seperti kita, kita tak ada pilihan. Membentak bagai nak gila. Tetapi keadaan tetap sama. Nak tak nak kita perlu hadap sambil memaksa diri untuk jadi lebih tabah dan redha. Barangkali ini ujian dari Tuhan untuk kita dan jugak untuk mereka. Ujian supaya kita sentiasa ingat padaNya dan jangan leka. Sambil cari rezeki sambil itu berdoa memanjatkan kesyukuran pada yang Maha Esa. Dapat sikit pun jadilah. Esok usaha lagi.

Aku doakan semoga negara aku yang tercinta sentiasa dimurahkan rezeki. Dan rezeki itu dinikmati dengan penuh adil lagi saksama oleh pemerintah bersama rakyat jelita. Eh. Tak. Tak. Silap. Bersama rakyat jelata sebenarnya.

Huhuhu.
Sobs.



No comments :

Post a Comment