Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, October 14, 2014

eh. kurang ajarnya kau ni


Assalamualaikum

Lengan baju ditarik ke atas.
Kain disentengkan agak tinggi.
Senang nak bertindak dengan lebih dramatik barangkali.

Orang perempuan kalau bertumbuk memang buruk. Sungguh tak tipu. Kalau tarik tudung sampai keluar jambul pun dah boleh menampakkan kurangnya tatasusila dalam diri apatah lagi kalau sampai berguling atas tanah, atas jalan, atas lantai.

Orang lelaki pun sama jugak sebenarnya. Nampak macam kurang ajar je dorang kan? Yeah. Ayat kurang ajar tu nampak kasar. Menggambarkan betapa kurang adabnya seseorang manusia tu sampai nak pakai ayat berlapik apatah lagi berlemah lembut pun rasa tak layak.


Perkataan kurang ajar ni sama dengan maksudnya biadap. Tidak berbudi bahasa. Dan jugak tak berbudi pekerti. Kalau tak sopan jugak boleh dikira sebagai kurang ajar. Macam tu jugak dengan tak tahu malu. Lebih kurang sama maksudnya dengan istilah kurang ajar.

Kalau kita cakap tentang kurang ajar, mesti dalam kepala terlintas orang muda bersikap kurang adab dengan orang tua. Tapi hakikatnya sekarang ni orang tua pun ada yang bertindak kurang ajar dengan orang muda. Bukan nak cakap orang tua perlu tunduk kepada orang muda, tapi maksudnya disini perlunya untuk ada perasaan hormat antara kita semua. Lebih muda dari kita. Lebih muda dari kamu. Dari dia. Dari mereka semua.

Eh. Dia budak mentah. Apa yang dia tahu?
Buat apa nak hormat.

Mentah. Muda. Tak tahu apa-apa bukan tiket untuk orang yang lebih tua untuk berlagak sambil menunjukkan ketuaan yang ada. Tidak ya. Itu suatu kesilapan yang besar sebenarnya. Begitu jugak dengan pangkat. Pangkat yang bertingkat-tingkat sampai tujuh petala langit tak bermaksud kita boleh berjalan sambil mendongak tanpa perlu lihat ke bumi. Bercakap dengan menggunakan perkataan yang kurang ajar bagi menampakkan orang yang pangkatnya hanya dilapisan nipis bumi sebagai seorang yang bodoh yang selayaknya hidup untuk menerima hinaan.

Semua itu kesalahan yang terang lagi nyata sebenarnya.




4 comments :

  1. salams petang selasa Nana, kak mieja dtg intai-intai awak:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai kak mieja. wah. intai-intai intip pulak ye. hehe.

      Delete