Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, December 5, 2013

hidup macam bangla


Assalamualaikum

Selamat petang yang sejuk. Sangat best bila sejuk boleh pulak bergulung-gulung dalam selimut sambil buat kerja kat opis. Tapi sekarang aku tak buat kerja. Mana mungkin aku tengah buat kerja sekarang ni sebab sekarang ni aku tengah buat blog. Haha. Okei. Tak lawak pun. 

Hai gadis-gadis comel yang sangat bergigihan mengira duit. Mengira duit dengan penuh gaya khusyuk lagi tawaduk. Wah. Nampak anda sangat serius. Dan holla kepada jejaka-jejaka hemsem yang sangat fokus bila buat kira-kira. Berkira-kira nak cukupkan duit untuk dipersembahkan kepada bakal mertua. Sangat perit. Nak nak pulak dalam zaman yang penuh dengan cabaran minda. Macam mana nak hidup dalam keadaan yang serba-serbi naik kosnya. Haih. Kesat peluh kat dahi.

Zaman sekarang ni adalah zaman duit nilainya menjadi kecik. Kecik yang membawa maksud ruang untuk membuat pilihan semakin tak besar. Semakin tak besar yang membawa maksud kos kehidupan yang semakin sempit. Semakin sempit yang membawa maksud akhirnya membawa kita semua terhimpit. 


Orang cakap kalau nak hidup dalam suasana dan keadaan yang sangat mencengkam duit dan jiwa ini, antara cara yang boleh diaplikasikan adalah dengan hidup macam bangla. Kamu tahu kan bangla? Hidup kucar-kacir tapi masih mampu hantar duit pada keluarga. Bukan takat tu je. Dorang jugak berjaya mengurat anak dara. Haih. Melampau pulak hebatnya.

Tapi nak hidup macam cara dorang bukan senang. Dorang duduk sini nak cari duit semata-mata. Apalah sangat yang mereka peduli dengan rumah makan pakai kereta bagai.

Betul cakap makcik-makcik tu. Tak lama lagi pada generasi yang akan datang lagi mendatang ke hadapan tak mustahil suatu hari nanti dorang akan kembali kepada zaman makan ubi kayu. Serius. Ini sungguh serius.

Tak perlu meminjam mesin memutar waktu daripada doraemon untuk kembali ke zaman yang terkebelakang. Sebab zaman itu akan putar kembali ke hadapan. Dan mungkin pada waktu tu bangla pun akan cakap, "kamu tengok ini bangunan. Kami yang buat. Malaysia malas mau kirija. Kami semua yang rajin juga". 







4 comments :