Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, November 13, 2012

aku bukan kahwin dengan dia sahaja


Assalamualaikum

Selamat petang kepada gadis-gadis yang teruja bila nak kawen. Dan hai kepada jejaka-jejaka yang sedang gigih mengumpul dana untuk dipersembahkan kepada bakal mentua. Kalau tak gigih kang orang cakap nak main-mainkan anak dara orang pulak. Ye dak?

Asal cakap kawen je mesti semua orang akan teruja. Tereksited. Terkinja-kinja. Oh. Mungkin juga ya. Tapi kadang-kadang berita kawen bukan berita yang menggembirakan untuk didengar oleh ahli kelab geng bujang. Sobs! Sobs!.

“mama, saya nak kawen.”
“lelaki mana yang nak kawen dengan kamu ni ha?”
“putera dari kayangan, heh!”


Orang cakap kahwin adalah penyatuan dua jiwa menuju ke arah keredhaan dan kehidupan hidup yang lebih sempurna. Yup. Penyatuan dua jiwa. Tapi nak membentuk penyatuan dua keluarga sangat susah andai kata wujud beberapa konflik dan kemusykilan diawal usia perkenalan antara kita dan keluarganya.

“tak pa sayang, yang nak kawen kita. Bukan depa”
“tapi cayang.. bila dah kawen nanti kita bukan hidup berdua saja..” sobs sobs. Sambil kesat hingus hijau kat lengan baju. Oh. Banyak pulak hingus keluar.

Kita kena fikir kesan akan datang andai kata perkahwinan itu tetap diteruskan. Kesan terhadap perkahwinan korang. Diri korang dan juga bakal anak-anak korang. Kadang-kadang sikap keluarga boleh mempengaruhi kerukunan rumahtangga nak nak pulak kalau dorang jenis yang suka menjaga hal ehwal semasa umat manusia.

Terlalu banyak ranjau dan duri yang terpaksa korang hadapi sedangkan perkahwinan itu sebenarnya bertujuan untuk mendapat ketenangan dan keredhaan Allah dan bukannya bebanan dan penderitaan yang tidak sepatutnya korang hadapi.

Sangat rumit. 




No comments :

Post a Comment