Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, May 13, 2015

bawa bertenang sayang


Assalamualaikum

Selamat pagi. Pagi-pagi rasa pening. Kepala bepusing-pusing. Mahu tak bepusing, semalam aku buat kira-kira untuk satu kes tanah dan aku dapat jumlahnya RM100k plus plus. Bila kira balik hari ni nilai dia naik sampai Ringgit Malaysia berjuta-juta lemon. Bukan sejuta dan bukan jugak dua juta. Tapi berbelas juta kamu tahu. Wuwuwu. Dah kenapanya lari banyak sangat ni wahai encik-encik nombor hoi? Aku barangan kuat sangat ke waktu buat kira-kira tu? Kalau kira duit sendiri sebanyak tu bagus jugak. Heh.

Stress.
Bertenang.
Jangan stress.


Orang kalau stress sangat susah nak bertenang. Kalau nak bertenang je rasa stress datang menjadi-jadi. Kadang tu jenuh jugak pujuk minda sendiri lalu berkata, releks la. Allah kan ada. Masalah dan pemasalah yang wujud dalam hidup ni semuanya berkaitan dengan manusia kebanyakkannya.

Jadi untuk para pekerja sekalian marilah kita memotivasikan diri sendiri. Pujuk hati dan perasaan dan cakaplah dalam hati, aku buat kerja bukan kerana boss aku suka hamput aku. Bukan sebab boss aku push aku suruh siapkan laju-laju dan bukan jugak sebab dia, bukan sebab mereka semua.

Aku bekerja kerana Allah Taala. Allah yang bagi kerja ini. Dan mereka hanya perantara sahaja. Oleh itu mari kita buat kerja sambil melempiaskan perasaan gembira kerana Allah dah kurniakan rezeki untuk kita. Walau gaji hanya sedikit tapi sekurang-kurangnya ia tetap ada. Berterusan dan tak perlu meminta-minta. Melainkan minta kepada yang Maha Pemberi Yang Maha Esa.

Hoyeah! Tarik nafas dalam-dalam.
Dan marilah lompat dari kerusi ofis laju-laju.




No comments :

Post a Comment