Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, July 4, 2011

random talk : bercinta dan membina keluarga

Assalamualaikum

a very good evening to all readers. tadi aku dengar ceramah ustaz kazim sambil makan-makan tengahari. sorang-sorang dengan diri aku sendiri. biasalah kalau dengar ceramah sambil makan aku lebih concentrate pada makanan tu berbanding dengan apa yang aku dengar. ok. topik dia pasal happy family.

bila kita nak bina happy family kita kena tengok betapa berkuasanya Allah. Jadikan setiap benda dan makhluk di muka bumi ni berpasang-pasangan. pasangan ni tak semestinya pasangan suami dan isteri je, siang dan malam tu pun pasangan jugak. bulan dan bintang. putih dan hitam. lelaki dan perempuan. jantan dan betina. semuanya pasangan.

lepas tu kita tengok pulak kalau orang berpasangan tu ada yang tinggi kahwin dengan yang rendah. lepas tu ada pulak kes bercinta dengan orang lain akad nikah dengan orang lain. lahir dekat perak, kahwin dengan orang pahang. kerja dekat johor kahwin dengan orang sabah. tu belum lagi kes kahwin dengan orang yang jarak umur jauh beza.

katakanlah beza umur 10 tahun. waktu umur girl tu 10 tahun tak adanya dia terpikir yang lelaki umur 20 tahun tu sebenarnya bakal suami dia dan si lelaki tu pulak tak akan terpikir yang girl umur 10 tahun tu yang tengah duk kalut main dengan anak patung akan jadi isteri dia suatu hari nanti. kalau aku sendiri pun aku tak terpikir pasal kahwin-kahwin ni. lebih baik aku teruskan usaha aku main dengan anak patung barbie doll aku sambil pikir nak masak apa untuk main pondok-pondok nanti. dan yeah, lelaki tu jugak dah tentu akan fikir yang pasangan dia mestilah secocok dengan dia. nak pulak umur yang dekat sebaya. baru best nak dating-dating. apa barang nak bercinta dengan budak kecik pulak kan. tapi semua tu kuasa Tuhan. kudrat Tuhan mengatasi segalanya.

"tapi macam mana pulak kalau sampai mati tak kahwin-kahwin? sampai mati tak ada pasangan?"

ok. ustaz tu cakap tak payah risau sebab nanti kat syurga akan ada pasangan kita masing-masing. ada pasangan sendiri. dalam hal ini maknanya hati kena kuat dan tabah ya. wuhuhu. 

daripada rasa cinta akan wujud perasaan sayang. mana datang perasaan tu kalau bukan Allah yang bagi. bila Allah dah bagi ambil je tak payah nak tolak perasaan tu. rugi. dalam Islam nak bercinta boleh tapi kena lah ikut pada hukum dan landasan dia. jangan sesekali buat benda yang tak baik. jangan ingkar dengan perintah Allah sebab kelak kita tak akan hidup senang. halal haram tu  sangat kena jaga.

"tapi macam mana pulak kalau kami dah tersasar dari landasan?"

"bertaubatlah"

"kalau macam tu tak boleh lah kami nak berdating? kalau tak dating macam mana nak kenal-kenal?"

nak susah apa. yang girl  kalau nak dating bawak sekali dengan mak ayah. bawak makan sama-sama. time tu berkenalanlah bersungguh-sungguh. kalau lelaki tu betul-betul nak kat korang dia tak akan tolak benda tu semua.

lepas tu agak-agak kalau nafsu korang tu dah macam tahap gunung merapi nak meletop dan  korang agak-agak nak buat jahat tu elok korang kahwin je. untuk elak buat benda haram. 

"kami tengah belajar, macam mana nak kahwin?"

ha, kalau dah tahu tengah belajar buat je lah cara belajar. ni tidak. time belajar berkepit ke hulu ke hilir. makan sepinggan. naik motor berkepit rapat macam dua-dua nak duduk dalam raga. tapi kalau tak boleh nak pisah dah, kahwin je time belajar. hujung minggu boleh jumpa. waktu tu semua dah kira halal dah. tapi belajar tetap belajar. sebab benda tu bekalan untuk masa depan korang nanti.

"kalau mengandung pulak macam mana?"

pandai-pandailah korang handle. haha. tapi isyaAllah ada rezeki Allah bagi.

"nak kahwin tapi letak hantaran mahal. sob.. sob.. sob.."

benda ni yang jadi masalah orang zaman sekarang. kita kena ambil pendekatan mudah. sebab Islam tu mudah. buat acara yang simple je. ikut kepada kemampuan. nak mudah, kat masjid korang pergi buat hebahan kat situ yang korang dah kahwin dengan orang itu atau orang ini. dah korang sendiri tak ada duit kan. huhu.


ada jugak kes anak lari dari rumah sebab mak ayah tak kasik kahwin dengan buah hati. tapi mak ayah bukan suka-suka tak bagi. mak ayah nak anak dia dapat suami yang boleh jaga anak dia baik-baik. mak ayah dah jaga anak perempuan dia sikit punya elok dah tentulah dorang nak orang yang bakal jaga anak dorang tu elok jugak. kadang-kadang tu bukan bermakna pilihan girl tu tak elok, yang lelaki tu kenalah buktikan kat mak ayah perempuan tu yang dia betul-betul mampu jaga anak dorang baik-baik.

anyway, apa yang penting ikut landasan yang betul insyaAllah kita pasti dapat bina keluarga yang bahagia kelak. ^^

2 comments :

  1. good story kak nana!!! Saya doakan kak nana cepat kawin!!! =)

    ReplyDelete
  2. hehe. terima kasih. banyak merapu je k.nana ni. huhu.

    ReplyDelete