Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, April 25, 2013

Tak cukup kuat mendengar hakikat


Assalamualaikum

Ini adalah cerita tentang hakikat bukannya hikayat.

“kau kena terima. Ini adalah hakikatnya”

Selamat petang. Petang yang nampak cerah. Tapi sekejap lagi yang cerah akan menjadi mendung. Menggendong benih hujan yang bakal dicurahkan diatas mukabumi. Basah. Tempias. Hello gadis-gadis comel yang berwajah redup. Nampak sejuk mata untuk dipandang. Tapi hakikatnya hati dah jadi beku. Dan holla kepada hemsem-hemsem boy. Yang sangat gigih memujuk hati yang dah keras. Nak diketuk akan pecah. Berderai. Tampal balik tak mungkin akan kembali kepada bentuk asal.

Hakikat.
Mendengar hakikat lalu menerima hakikat.

Hakikat bermaksud sesuatu yang nyata dan tidak dapat untuk dinafikan lagi. Menerima hakikat adakalanya memerlukan sebuah ketahanan mental, kestabilan emosi dan kekuatan jasmani yang super tinggi. Untuk mendengar hakikat bukan mudah. Apatah lagi untuk menerimanya. Tersangatlah susah. Kalau tak bersedia boleh menyebabkan korang mengalami kecederaan emosi yang sangat kritikal.


Apabila bercakap tentang hakikat, selalunya ia akan dikaitkan dengan perkabaran yang negatif. Jarang sekali perkataan hakikat ini dikaitkan dengan hal-hal yang positif. Yang menyeronokkan. Yang menggembirakan. Sangat jarang untuk berlaku.

“kau kena terima hakikat yang kau comel”
“hakikatnya kau memang pandai”

Ah. Sangat jarang untuk mendengar lidah manusia mengungkapkan perkataan hakikat dalam situasi yang positif. Kalau ada pun ia adalah dalam bentuk pujian. Pujian terhadap orang yang merendah diri. Yang tak akui tentang kelebihan dari Illahi.

Menerima hakikat sama maksudnya macam menerima kenyataan. Kenyataan yang tak dapat diubah. Statik. Termaktub. Oleh itu kita kena sentiasa bersedia sebab hakikat itu boleh tiba pada bila-bila masa. Ia penuh dengan nilai kejutan. Nikmatilah ia. Heh.   




No comments :

Post a Comment