Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, December 27, 2010

anda gagal? releks jangan kalut-kalut

"gagal! gagal! gagal! aku dah bosan!"
kalau anda gagal jangan kalut-kalut. releks and kool okei. gagal ni banyak cabangnya. ada orang gagal dalam exam, gagal ambil lesen kereta, gagal bercinta, gagal memasak dengan sedap, gagal menggaru belakang badan dengan jayanya, gagal garu tapak kaki, gagal itu, gagal  ini dan banyak kali gagal. aku pun pernah jugak gagal. sejak dari kecil sampai ke besar kalau tak gagal itu bukan Mardiana lah namanya. dalam exam, kalau tak gagal memang tak sah [sebab aku bukan tergolong dalam golongan yang bijak bestari], lepas tu ambil lesen kereta, gagal jugak dapat markah tercorot pulak tu. tapi aku relek je. orang driving school siap baca markah aku kuat-kuat, siap gelak ramai-ramai, tapi aku kool. dalam otak aku waktu tu aku pikir, duit aku suka hati aku lah nak lulus ke gagal.  aku juga pernah gagal untuk dapatkan kerja. tapi macam biasa, aku sepisis manusia yang tak suka kalut-kalut. pada aku kalau kalut-kalut bukan benda boleh kembali kepada keadaan asal. lebih baik aku setel down secara berhemah tanpa mengkalutkan minda aku. tapi sikap terlalu kool aku ni kadang-kadang buat mama dan abah aku naik angin. sebab mereka cakap aku terlalu ambil mudah. ops! yeke? aku bukan ambil mudah tapi aku tak tunjuk kekalutan aku sebenarnya. 
ada tak orang yang tak pernah gagal? pada aku kejayaan yang paling manis untuk aku raikan adalah hasil daripada kebangkitan aku daripada kegagalan. sebab apa? sebab dari situlah aku akan betul-betul dapat rasai dan nikmati betapa kegagalan itu sebenarnya pendorong kepada kejayaan.

No comments :

Post a Comment